Dominujący, stały, sumienny czy wpływowy? Jaki styl reprezentują polscy menedżerowie?

• Styl zachowania polskich menedżerów różni się od tego, jaki reprezentuje kadra zarządzająca w innych regionach świata – wynika z badania PoepleKeys.
• Na czym polegają te różnice i jak się przekładają na codzienną pracę oraz jakie znaczenie mogą mieć dla efektywności polskiego biznesu?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dominujący, stały, sumienny czy wpływowy? Jaki styl reprezentują polscy menedżerowie?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

7 paź 2016 13:04


Z pewnością nie raz doświadczyliśmy tego, że w jednym zespole są osoby, które różnie się zachowują, komunikują, podejmują decyzje, realizują cele itd. Te różnice wynikają z różnych stylów zachowań (np. w powszechnie wykorzystywanym modelu DISC, cztery główne style zachowania to: dominujący, wpływowy, stały i sumienny).

Ujmując w skrócie, styl dominujący jest nastawiony na cel, zadanie, wyzwania, rywalizację. Styl wpływowy skupia się na ludziach, doskonale się komunikuje, jest kreatywny. Styl stały czuje się bezpiecznie w pracy zespołowej, realizacji jasno określonych zadań, a styl sumienny to perfekcjonista, analizujący potencjalne ryzyka, komunikujący się przez twarde fakty.

Jaki styl reprezentują polscy menedżerowie na tle swoich kolegów z innych krajów? Otóż okazuje się, że w Polsce jest najniższy procent stylu dominującego, dyrektywnego, silnie nastawionego na szybką realizację celu.

styl_sumienny.jpg styl_sumienny.jpg

Za to w naszym kraju wśród menedżerów dominuje styl sumienny, a więc skupienie na analizie, faktach, procesie.

- Wyniki badania są spójne z naszymi obserwacjami, bo mamy okazję pracować na różnych rynkach. W Polsce dużo więcej menedżerów skupia się na szczegółach, analizie, procesie, a przed podjęciem decyzji sprawdza wszystkie możliwe informacje, co jest charakterystyczne dla stylu sumiennego. To z jednej strony jest bardzo dobre zachowanie, bo zabezpiecza przed pomyłkami, dba o jakość - komentuje Anna Sarnacka-Smith, Master Consultant D3 z firmy Effectiveness, przedstawiciela PeopleKeys w Polsce.

- Z drugiej strony może ograniczać, bo takie osoby są ostrożne w kwestii podejmowania ryzyka, szybkich decyzji i mogą być początkowo ostrożne - co do zupełnie innowacyjnych rozwiązań - co często decyduje o szybkości rozwoju biznesu. Takie zachowania są natomiast charakterystyczne dla stylu dominującego, którego w Polsce procentowo jest najmniej - dodaje.

Styl menedżera a praktyka

Amerykańskie firmy mogą chcieć szybciej przejść do współpracy, zamknięcia negocjacji, bez zbytniego skupiania się na szczegółach tego projektu. Podobną strategię działania przyjmie firma azjatycka, natomiast w Polsce menedżerowie mogą potrzebować więcej czasu na zbadanie potencjalnych ryzyk, przenalizowanie dostępnych rozwiązań, symulację tego, jak będzie przebiegać proces realizacji danego zadania.

- Jak wspomniałam, mamy różne podejścia, ale jeśli naszym celem jest doprowadzenie do współpracy, to nie ma drogi na skróty, musimy sobie zdawać sprawę z tych różnic, uczyć się rozpoznawać style zachowania i przyjąć taką strategię działania, która zakłada elastyczność w działaniu, dostosowanie się do rozmówcy, wyjście poza mój naturalny styl zachowania - podsumowuje Anna Sarnacka-Smith.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.