Deloitte: Kobiety lepiej sprawdzają się w zarządach firm niż mężczyźni

Jak wynika z badania "Kompetencje przywódcze nowych liderów" Deloitte, menedżerowie – niezależnie od szczebla, jaki zajmują w hierarchii firmy – wyżej oceniają kompetencje przywódcze zasiadających w zarządach kobiet niż mężczyzn.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Deloitte: Kobiety lepiej sprawdzają się w zarządach firm niż mężczyźni

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

3 lip 2014 6:00


Umiejętności kobiet w pięciostopniowej skali otrzymały noty między 3,6 a 4, a mężczyźni między 3 a 3,9. Nie obejmuje to jedynie kompetencji dotyczących perspektywy finansowej i nastawienia na wzrost wartości firmy, w których obie płcie oceniane są na podobnym poziomie.

Panie wybijają się szczególnie w obszarze umiejętności związanych z budowaniem efektywnych relacji i firmy opartej na wartościach, rozwijaniem talentów oraz przewodzeniem zmianom. Co ważne, to właśnie te umiejętności będą zdaniem ekspertów, którzy współtworzyli nowy model kompetencji przywódczych Deloitte (znajdziecie go tutaj), odgrywać kluczową rolę w nowoczesnym biznesie.

Badani menedżerowie mężczyźni uważają, że kobiety w zarządach są tak samo kompetentne jak ich koledzy (wyniki badania nie ujawniły istotnych różnic statystycznych). Co ciekawe, kobiety w wybranych obszarach postrzegają swoje kompetencje jako dużo wyższe niż mężczyzn.

Pod względem umiejętności takich jak przyjmowanie szerokiej perspektywy, elastyczność w działaniu, nastawienie na wzrost wartości firmy oraz tworzenie i realizacja wizji, badane kobiety oceniały siebie i inne panie lepiej niż mężczyzn, podczas gdy panowie tej różnicy nie dostrzegają.

– Nasze badanie po raz pierwszy pokazało istotną różnicę in plus w kobiecej samoocenie i postrzeganiu umiejętności przywódczych innych kobiet – mówi Iwona Georgijew, partner w Deloitte, liderka klubu SheXO. – Możemy więc mówić o przebiciu psychologicznego szklanego sufitu wśród polskich menedżerek, które coraz silniej dostrzegają swoją wartość dla firm. Wzrastający i lepiej wykorzystany potencjał kobiet stanowić może ważny wyróżnik firmy na drodze zdobywania przewagi konkurencyjnej w przyszłości – dodaje.

W mentalności polskich pracodawców wostatnich kilku latach zaszła zauważalna zmiana. Większość kierowników i dyrektorów odpowiedzialnych za politykę personalną docenia rolę kobiet na stanowiskach kierowniczych. Również same panie odważniej sięgają po wyższe stanowiska i mniej obawiają się rywalizacji na rynku pracy.

– Korzyści wynikające z większego udziału w rynku pracy kobiet są znaczące. Zwiększenie ich zaangażowania przyspieszyłoby rozwój gospodarczy, poprawiło kondycję wielu firm, zredukowało niedobór talentów, a także pomogło w zapewnieniu stabilnego rozwoju społeczeństwa – komentuje z kolei Dorota Janas, dyrektor generalny ManpowerGroup.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

czytelnik 2014-07-04 10:40:36

"..badane kobiety oceniały siebie i inne panie lepiej niż mężczyzn, podczas gdy panowie tej różnicy nie dostrzegają..." No i stąd ta oceana.

Ja 2014-07-04 09:25:39

Korwin-Mike na szczęście jest innego zdania