Czechowicz: Polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły

- Polscy przedsiębiorcy muszą się też zmierzyć z takimi ograniczeniami, jak emigracja potencjalnych pracowników, czyli wykształconych, przedsiębiorczych Polaków, czy też brak dostępu do kadr z doświadczeniem za granicą - mówi Tomasz Czechowicz, prezes i założyciel MCI Management.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czechowicz: Polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły

PODZIEL SIĘ


Autor: Wnp.pl

wnp.pl

9 sie 2015 11:54


Wciąż znajdujemy się w ariergardzie europejskich rankingów, traktujących o wprowadzaniu innowacji w życie. Administracja tłumaczy to m.in. opóźnieniem w gromadzeniu danych ("dziś jest już przecież inaczej") czy niedoskonałościami w wykazywaniu przez firmy wydatków na B+R. A jak sytuację widzi pan - biznesmen praktyk?

Tomasz Czechowicz, prezes i założyciel MCI Management: - Rocznie analizuję setki projektów z dziedziny nowych technologii - wiele ma polski rodowód. Wnioski są jednoznaczne: nasi przedsiębiorcy są innowacyjni, ale brakuje im właściwego warsztatu, by swe plany przekuć w realny, zyskowny biznes. Oczywiście, pomysły na bardzo wczesnym etapie rozwoju mogą liczyć na wsparcie funduszy podwyższonego ryzyka, ale nawet one nie przystępują do projektu, który nie ma przygotowanego jasnego biznesplanu, zawierającego projekcję finansową.

Nasi przedsiębiorcy muszą się też zmierzyć z takimi ograniczeniami, jak emigracja potencjalnych pracowników, czyli wykształconych, przedsiębiorczych Polaków, czy też brak dostępu do kadr z doświadczeniem za granicą. Szwankuje również system pomocy państwa, które powinno otoczyć opieką innowacyjne przedsiębiorstwa i zadbać o ich promocję za granicą.

Czego brakuje naszym biznesmenom z prywatnego sektora, by powszechniej i odważniej inwestowali w B+R? Bo tłumaczenie się brakiem prostych i przynoszących rzeczywiste wsparcie ulg podatkowych nie wyjaśnia wszystkiego.

- Uważam, że polskim przedsiębiorcom brakuje wizji i odwagi, by realizować swe pomysły. Analizując najbardziej spektakularne sukcesy firm globalnych, widać jasno, że nawet one doświadczyły porażek w drodze na szczyt. Jeśli przedsiębiorca ma ideę, czyli wie, dlaczego jego firma ma istnieć i odnosić sukces, musi liczyć się z ryzykiem niepowodzenia.

O amerykańskich przedsiębiorcach mówi się, że ich pierwsze pomysły prawie zawsze kończą się fiaskiem. Mimo wszystko nie zniechęca ich to do dalszych prób. Nauka wyniesiona z pierwotnych projektów pozwala budować bardzo zyskowne przedsiębiorstwa.

Cały wywiad przeczytasz tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.