Coaching robi karierę w polskich firmach

W polskich firmach rośnie zapotrzebowanie na usługi coachingowe. Według nieoficjalnych statystyk w Polsce jest niecałe 5 tys. coachów, jednak nie wszyscy aktywnie pracują.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Coaching robi karierę w polskich firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria

18 lis 2015 8:32


– Profesjonalny coaching to przede wszystkim dwie rzeczy. Jedna to jest dobrze przygotowany, profesjonalny coach, który zdobył odpowiednie wykształcenie w tym kierunku i wie, jak pracować z organizacją i jak realizować projekty – mówi dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik, coach, pracownik wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz właścicielka firmy CC Innovation.

– Drugim elementem jest dobrze przygotowany projekt, w którym wskazujemy, jaki cel dzięki temu organizacja ma osiągnąć, co ma się zmienić w jej wskaźnikach ekonomicznych czy w kompetencji zespołu – dodaje.

Poza odpowiednimi kompetencjami z zakresu coachingu istotna jest również umiejętność budowania relacji z klientem.

– Myślę, że można to sprowadzić do dwóch rzeczy: trzeba wiedzieć, po co się pojawiamy w firmie, i trzeba wiedzieć, jak to dobrze zrealizować, żeby zadbać o interesy wszystkich stron. Zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z jakąś delikatną materią, na przykład kiedy pracujemy nad rozwiązaniem jakiegoś konfliktu – mówi Huflejt-Łukasik.

Coachingowe metody

Od lipca 2014 roku coach zgodnie z rozporządzeniem MPiPS został wpisany do klasyfikacji zawodów i specjalności rynku pracy. Według definicji Izby Coachingu coaching to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań coacha z klientem. Przez aktywne słuchanie, zadawanie pytań, narzędzia i zadania rozwojowe trener pomaga klientowi osiągnąć dany cel.

– Coaching jest bardzo uniwersalnym narzędziem. Właściwie, jeżeli pojawia się jakiś problem z zakresu pracy ludzi, ich motywacji czy współpracy, to w większości sytuacji coaching będzie bardzo pomocny. Również tam, gdzie planowane są zmiany i trzeba je odpowiednio zaplanować i wdrożyć, coaching jest naturalnym rozwiązaniem – wyjaśnia ekspertka.

Eksperci wskazują, że coaching coraz lepiej adaptuje się na polskim rynku. W ostatnich latach w wielu firmach i korporacjach stał się stałym elementem programów rozwojowych. Sięgają po niego również organizacje państwowe i pozarządowe oraz osoby prywatne. Wciąż jednak hasło coaching często nie jest właściwie interpretowane.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Karol Matusiak 2015-11-26 17:33:22

Grunt to zaufać specjalistom, a nie ludziom, którzy się nie znają i prowadzą szkolenia w stylu - jak zmienić swoje życie w 2 dni...
Dla mnie fenomenalną, wnosząca dużo do tematu książką jest "Szef w roli coacha" napisana przez Roberta Zycha i Wojciecha Badurę. Panowie mają wiele lat doświadczenia w prowadzeniu firmy szkoleniowej, więc rzeczywiście znają się na rzeczy.

Avenido Joanna Lange 2015-11-18 12:58:30

Rzeczowy artykuł, który daje coachom nadzieję na rozwój zapotrzebowania na ich usługi, a nie ich oczernia, jak ostatnia publikacja pt. "Coaching to ściema". Ważne jest też, iż autor wspomina o fakcie nazywania coachingiem w wielu firmach, tego co nim absolutnie nie jest, a co sprawia, że niektórzy znajomi na wieść o tym, ze zajmuję się zawodowo coachingiem prychają i wydymając lekceważąco usta, mówią : coaching to ja znam, w pracy miałem" ...

REKLAMA