Coaching nie jest lekarstwem na wszystko

0 0
Coaching nie jest lekarstwem na wszystko
Podstawową zaletą coachingu jest fakt, że coach stoi z boku, ma dystans, nie bierze udziału w akcji, w prowadzeniu sprawy. (Fot. Pixabay)

W związku z coraz większą popularnością coachingu jako formy rozwoju, narosło wokół niego nie tylko sporo kłopotów definicyjnych ale także sporo mitów i stereotypów. Prowadzą one często do nierealnych oczekiwań oraz, w efekcie do rozczarowań tym sposobem pracy.

Jeden z klientów poprosił nas o przeprowadzenie cyklu coachingów dla kadry menedżerskiej średniego szczebla. Jednym z głównych powodów był fakt, że menedżerowie ci, pomimo wielu szkoleń, nie wykazują oczekiwanych przez przełożonych postaw. Zleceniodawcy wierzyli, że coaching prowadzony przez zewnętrznych ekspertów doprowadzi do zmiany myślenia i zwiększy motywację tych osób.

Kłopot polegał na tym, że przełożeni nigdy wcześniej nie nazwali swoich potrzeb i wymagań w zakresie postaw. W związku z tym podlegli im szefowie reprezentowali postawy dla nich bezpieczne i wygodne. Np. w sytuacjach komunikowania niepopularnych decyzji, szefowie ci zamiast brania odpowiedzialności i obrony tych decyzji, woleli się do nich dystansować i krytykować je wspólnie z podwładnymi.

Czytaj też: Jakub B. Bączek o coachingu i treningu mentalnym: "Biedak nie zrobi z ciebie milionera"

Zwierzchnicy wierzyli, że inteligentni ludzie zmienią swoje postępowanie w tej sprawie pod wpływem zewnętrznego coacha, a oni będą zwolnieni z ryzyka komunikowania i konsekwentnego egzekwowania swoich wymagań. Coaching nie jest odpowiednim narzędziem na sytuacje, kiedy chce się kogoś do czegoś skłonić, bez jego motywacji.

Dobry coach na pewno pomoże i przekona ciebie do zmiany

Częstym mitem osób, które zastanawiają się nad coachingiem dla siebie jest wiara/ złudzenie, że coach doprowadzi do zmiany bez nadmiernego wysiłku i ryzyka podopiecznego. Wielu pracowników po ocenie okresowej jest zachęcanych przez swoich szefów i HR menedżerów do rozwoju w zakresie indywidualnych deficytów. Rozwój ten ma się odbywać w oparciu o współpracę z coachem.

Czytaj też: Coachingowy styl zarządzania. Każdy menedżer może stać się coachem dla swojego zespołu?

Pojawiają się różne słowa zachęty, takie jak: „na pewno będziesz zadowolony”, „to coach z dużym doświadczeniem”, „na pewno ci pomoże”. W efekcie takich rozmów wiele osób przyjmuje założenie, że osobowość i doświadczenie coacha da mu gwarancję radykalnej zmiany na lepsze. Po pierwszych sesjach coachingowych pojawia się rozczarowanie, gdy okazuje się, że wiele zmian wymaga dużej determinacji podopiecznego, że trzeba wykonywać sporo prac pomiędzy sesjami coachingowymi, że coach nie daje „złotych środków” ani gwarancji, że na 100 proc. coś zadziała oraz, że główny wysiłek do wdrożenia zmian jest po stronie podopiecznego.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.