Co piąta firma wydaje każdego roku 1,5 mln zł na wyjazdy służbowe

W ponad 70 proc. przebadanych firm w Polsce organizacją podróży służbowych zajmują się profesjonaliści – travel menedżerowie. Tam, gdzie ich nie ma, zarządzaniem budżetem hotelowym zajmują się dyrektorzy handlowi lub zarządy – wynika z raportu "Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi" grupy Orbis.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Co piąta firma wydaje każdego roku 1,5 mln zł na wyjazdy służbowe

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

30 cze 2014 6:00


– W stosunku do 2013 r. widoczna jest tendencja regulowania i porządkowania zarządzania podróżami służbowymi przez firmy – mówi David Henry z działu handlowego grupy Orbis.

Badanie przyniosło optymistyczny sygnał o wzroście o 2 proc. potrzeb noclegowych dla realizacji podróży służbowych firm w Polsce. Roczny budżet przeznaczony na noclegi wzrósł w stosunku do roku poprzedniego od 3 proc. do 5 proc. w zależności od badanej firmy, przy jednocześnie występującej w polityce firm presji na redukowanie kosztów.

Roczny wolumen kosztów zaplanowanych na rok 2014 noclegów wynosił najczęściej powyżej 1,5 mln zł (21 proc. firm) oraz od 751 tys. zł do 1 miliona (19 proc. firm). Najczęściej stosowaną formą rozliczenia podróży służbowych z pracownikami jest pełny zwrot kosztów (60 proc.), diety (19 proc.) oraz służbowa karta kredytowa (16 proc.) Jak wykazało badanie trendów w zarządzaniu podróżami służbowymi, najczęściej podróżujące osoby w firmach zajmują stanowiska: top menedżera, handlowca, marketingowca, pracownika operacyjnego i specjalisty.

71 proc. badanych firm zatrudnia osobę do zarządzania budżetem hotelowym. Są to przede wszystkim travel menedżerowie (TM) (34 proc.), dyrektorzy działu zakupów (19 proc.) oraz zarządy (10 proc.). W firmach, w których nie ma osoby zajmującej się zarządzaniem budżetem hotelowym, dyspozycje wydaje zarząd (14 proc.) bądź wyższa kadra zarządzająca (11 proc.). W strukturach firm travel menedżer jest najczęściej pracownikiem działu zakupów (15 proc.).

Polityka podróży służbowych i kluczowe cele travel menedżerów

W 45 proc. badanych firm funkcjonują podstawowe wytyczne dotyczące wybranych elementów podróży służbowych, m.in. w zakresie: rezerwacji hotelowych, biletów lotniczych czy raportowania, a 44 proc. ankietowanych podmiotów wykazuje ustrukturyzowaną politykę podróży.

Kluczowe cele travel menedzerów na 2014 rok to: optymalizacja kosztów podróży (64 proc.), poprawa efektywności systemów raportowania (43 proc.) oraz promocja korzyści wynikających z polityki podróży wśród pracowników (36 proc.). Tegoroczne badanie wykazało, że 36 proc. travel menedżerów przewiduje, że zapotrzebowanie na usługi hotelowe ich firm w roku 2014 wzrośnie o ok. 10 proc., bądź pozostanie na tym samym poziomie (34 proc.).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA