Co niepokoi polskich menedżerów?

Spada liczba przedsiębiorców silnie przekonanych, że przychody ich firm wzrosną w ciągu najbliższego roku. Dla blisko 80 proc. polskich menedżerów powodem do niepokoju są możliwe zmiany zachowań konsumentów.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Co niepokoi polskich menedżerów?

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

20 lut 2013 1:43


Szesnaste badanie PwC Annual Global CEO Survey zostało przeprowadzone wśród 1330 menedżerów zarządzających firmami w 59 krajach. W 73 wywiadach uczestniczyli polscy menedżerowie. Specjaliści z PwC pytali respondentów o najistotniejsze z ich punktu widzenia trendy we współczesnej gospodarce oraz o plany dotyczące zmian w strategii działania i rozwoju firm.

Rokrocznie prowadzone badanie pozwala nie tylko śledzić zmiany nastrojów panujących w globalnych korporacja, lecz także obserwować prawdopodobne kierunki strategicznych działań firm. Badanie przeprowadzone zostało w ostatnim kwartale roku 2012.

Chimeryczne nastroje wśród menedżerów

Jeśli chodzi o perspektywy wzrostu sprzedaży zarządzanych przez respondentów przedsiębiorstw, to są one z zgodne ze spodziewanymi wahaniami nastrojów oraz wysokim stopniem niepewności na całym świecie.

Ubiegły rok charakteryzuje się gwałtownym i wspólnym dla wszystkich rejonów świata pogorszeniem nastrojów. W tym roku trend ten, choć w dalszym ciągu dominujący, nie był już tak uniwersalny. Odsetek uczestników ankiety silnie przekonanych o tym, że przychody ich firm wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy, wciąż niestety spadał – z 40 proc. rok wcześniej do 36 proc. obecnie. Z drugiej jednak strony, choć tendencja ta jest wciąż silna w Ameryce Północnej (spadek z 42 proc. do 33 proc.) i Europie Zachodniej (spadek z 27 proc. do 22 proc.), to w naszym regionie (Europa Środkowa i Wschodnia) widać już poprawę nastrojów (wzrost odsetka ocen optymistycznych z 41 proc. do 42 proc.).

Wyniki w skali globalnej wskazują na nieco większy optymizm w odniesieniu do perspektyw wzrostu przychodów w okresie trzyletnim, choć i tu odsetek menedżerów silnie przekonanych co do wzrostów nieznacznie spadł (z 47 proc. do 46 proc.). Menedżerowie największych firm na świecie dostrzegają więc pogorszenie sytuacji w krótkim okresie, ale wykazują znacznie więcej ufności co do długookresowych perspektyw rozwojowych swoich firm.

Im dalej w przyszłość, tym optymizm większy

Podobnie jak miało to miejsce rok temu, polscy menedżerowie wciąż pozostają pesymistycznie nastawieni co do sytuacji ich firm w krótkim okresie. Tylko 26 proc. procent z nich twierdzi, że ich przychody zdecydowanie wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Rok wcześniej taki wzrost zakładało 28 proc. menedżerów. Z danych zebranych w badaniu wynika, że jest to z jednej strony znacznie poniżej średniej dla naszego regionu i świata, ale z drugiej nieco lepiej niż średnia dla Europy Zachodniej, z którą wiążą nas najściślejsze więzy gospodarcze.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
PwC

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA