Co kraj to obyczaj. Jak wygląda praca w USA, jak w Niemczech, a jak w Chinach?

W różnych zakątkach świata panują odmienne modele funkcjonowania pracowników. Jak wygląda praca w poszczególnych krajach? Jak na tym tle wypada Polska i o czym należy pamiętać pracując w międzynarodowym środowisku?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Co kraj to obyczaj. Jak wygląda praca w USA, jak w Niemczech, a jak w Chinach?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

22 gru 2014 15:36


W różnych krajach panuje zróżnicowana kultura organizacyjna, która ma bezpośrednie przełożenie na stosunki pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pracownikami, a ich przełożonymi. Na kulturę organizacyjną wpływają ludzkie poglądy, przekonania, sposoby myślenia i działania.

Jest to swoisty fenomen społeczny, ponieważ kultura organizacyjna jest kształtowana na poziomie całej zbiorowości, a nie indywidualnych obywateli. Na tej płaszczyźnie kształtują się oczekiwania i motywacje oraz kryteria oceny wszystkich członków danej organizacji. Różnice kulturowe pomiędzy społeczeństwami wyraźnie uwidaczniają się w sposobie wykonywania pracy. Jak to wygląda w praktyce?

Czytaj też: W koreańskiej korporacji wszyscy chodzą jak w zegarku

Amerykański sen

Amerykanie znani są na całym świecie, ze swojego charakterystycznego podejścia do wykonywania obowiązków zawodowych. Ich podejście do pracy i kariery doskonale zamyka się w zdaniu "chcieć to znaczy móc".

W Stanach ważne jest, żeby pracownik działał szybko, podejmował inicjatywę, był elastyczny i innowacyjny. Na pierwszy plan wychodzi indywidualizm oraz współzawodnictwo. Jednocześnie Amerykanie są jednym z najbardziej zapracowanych narodów na świecie, w pracy spędzają średnio więcej godzin, niż słynący ze swojej sumienności Japończycy.

Czytaj też: Anglik wydaje na zakupy 2 tys. funtów rocznie, Polak 161 funtów

Made in China

Zupełnie odmienny system pracy panuje w Chinach. Państwo Środka posiada długoletnią historię oraz kilka dominujących prądów filozoficznych (konfucjanizm, taoizm i buddyzm), w których tkwią źródła zachowań chińskich pracowników. Menedżerowie i kierownicy w Chinach pełnią rolę liderów i przywódców. Zwierzchnicy kontrolują podwładnych i nimi kierują.

Przestrzenie w firmach stanowią swoiste odbicie historii danych przedsiębiorstw, ich wartości i rytuałów. Bogate gabinety liderów są symbolami tradycji, porządku i stabilności. Pracownicy dobrze czują się w przestrzeniach gęsto wypełnionych stanowiskami pracy. Jednocześnie dla chińskiego pracownika ważne znaczenie ma osiągnięcia równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Szary Obywatel 2014-12-23 12:03:06

Bełkot dla naiwnych. Pracownicy są tacy, jakich chcą mieć ich szefowie. Niechcianych szefowie wykopują, albo sami odchodzą.