Brexit: Polskie firmy za granicą nie boją się skutków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE

• Ponad 60 proc. polskich przedsiębiorców prowadzących działalność za granicą nie obawia się Brexitu.
• Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy.
• Wśród przeszkód wymieniają m.in. dużą konkurencyjność i biurokrację.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Brexit: Polskie firmy za granicą nie boją się skutków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/MN

11 paź 2016 15:07


Badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Millward Brown, zostało przeprowadzone w sierpniu tego roku na próbie 300 przedsiębiorców, zarówno prywatnych, jak i publicznych, prowadzących aktywnie działalność sprzedażową za granicą. Głównym celem badania było zdiagnozowanie, w jaki sposób polskie firmy radzą sobie na zagranicznych rynkach.

"Aż 62 proc. polskich przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych nie ma żadnych obaw związanych z Brexitem. Odsetek ten, co naturalne, jest nieznacznie mniejszy wśród firm prowadzących sprzedaż w Wielkiej Brytanii (58 proc.) zaś wzrasta wraz z liczbą państw, w których działa przedsiębiorstwo" - powiedział we wtorek (11 października) omawiając badanie dyrektor departamentu klientów strategicznych w Citi Handlowy Piotr Kosno. Dodał, że polskie firmy obawiają się przede wszystkim, że Brexit ograniczy przepływ towarów i usług (12 proc. badanych), a także spowoduje niekorzystne różnice kursowe (11 proc. wskazań) i podniesienie ceł (9 proc. badanych). A wszystkie te czynniki mogą znacząco wpłynąć na koszty prowadzonej przez nasze firmy działalności.

Czytaj też: Brexit: Obywatele UE będą mogli zostać w Wielkiej Brytanii

Jak powiedział prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Krzysztof Kaczmar, już po raz trzeci zbadano czynniki sukcesu polskich firm działających na rynkach międzynarodowych.

"Obserwujemy je z różnych perspektyw i widzimy, że z roku na rok stają się coraz bardziej konkurencyjne. Z badania wynika, że polscy przedsiębiorcy coraz śmielej radzą sobie za granicą, wskazując, że uzyskują tam wyższe marże. Dlatego żadna z pytanych firm nie zamierza zrezygnować lub zmniejszać skali działalności poza granicami kraju, a 84 proc. chce wejść na kolejne rynki" - powiedział.

Wśród przeszkód w prowadzeniu działalności za granicą, polscy przedsiębiorcy najczęściej wymieniali silną konkurencję (25 proc. odpowiedzi) oraz biurokrację (17 proc. badanych).

"Rzadziej polskie firmy wskazywały na różnice w kursach walut czy bariery kulturowe. Tutaj odpowiednio 10 proc. i 9 proc. badanych tak odpowiedziało" - powiedział Kosno. Jak dodał, polskie przedsiębiorstwa nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, choć zdecydowana większość z nich (79 proc.) uważa, że to właśnie za granicą musi sprostać wyższym wymaganiom klientów. Badanie pokazuje, że choć obecność na rynkach innych, niż polski wymaga zaangażowania, to jednak, jak wynika z deklaracji 73 proc. ankietowanych, jest zdecydowanie bardziej rentowna, co z pewnością mobilizuje firmy do większej aktywności. Aż 84 proc. z nich w ciągu najbliższych lat chce poszerzyć swoją działalność o kolejne rynki.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA