Biurokracja, korupcja i brak koncentracji na potrzebach klienta. Te elementy krytykują ekspaci z krajów CEE

Po 25 latach od zmiany ustroju, istotne problemy biznesowe wciąż blokują wzrost poziomu konkurencyjności firm z Europy Środkowo-Wschodniej. Jakie?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Biurokracja, korupcja i brak koncentracji na potrzebach klienta. Te elementy krytykują ekspaci z krajów CEE

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

21 kwi 2015 10:00


Warunki prowadzenia biznesu, styl zarządzania, menadżerowie i rynek oraz transparentność
i kwestie międzykulturowe – to cztery główne tematy badania przeprowadzonego niedawno na zlecenie firmy Target Executive Search przez instytut GfK i Central European University Business School.

Ekspaci cenią sobie jakość życia w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak ich ocena pracy tutaj jest bardziej złożona. - Świetne miejsce do życia, nie zawsze równie dobre do pracy – komentuje jeden z przyjezdnych menadżerów.

Respondenci wskazywali, że mieszkańcy regionu są na ogół towarzyscy, a nawiązanie osobistych relacji jest istotne w biznesie. Szczególnie widać to w przypadku orientacji proklienckiej, gdy zdaniem obcokrajowców ich lokalni koledzy wyżej stawiają dobre relacje z odbiorcami niż faktyczną koncentrację na ich potrzebach w prowadzonych działaniach.

Czytaj też: Jest kobietą i ma 39 lat. Tak wygląda przeciętny ekspata

- Brak zdecydowanego skupienia się na klientach wydaje się jednym z głównych powodów blokujących wzrost konkurencyjności. Co ciekawe, rodzimi menadżerowie uważają to za mniejszy problem, podczas gdy obcokrajowcy uważają miejscowe firmy za odstające pod tym względem – wyjaśnia Klemens Wersonig, CEO Target Executive Search Group.

- Gdyby udało się to zmienić, jednocześnie z obniżeniem stopnia biurokracji oraz wyeliminowaniem korupcji, przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej mogłyby uzyskać kolejny impuls do rozwoju. Miałyby szansę na odzyskanie impetu, jakiego nabrały po zmianie ustroju oraz po wstąpieniu do Unii Europejskiej, a który, jak się wydaje, straciły po kryzysie ekonomicznym w 2009 r. – dodaje Klemens Wersonig.

Chociaż mało kto popiera twierdzenie, że biznes i handel są w tych krajach mocno zorientowane na klienta (pogląd taki jest wśród najrzadziej wyrażanych w całym badaniu), przyjazne stosunki
z odbiorcami są postrzegane jako kluczowy element sukcesu. Relacje międzyludzkie są ważne również wewnątrz firm, gdzie „otwarta wymiana poglądów jest często utrudniona, bowiem komentarze są odbierane personalnie”.

Biurokracja i korupcja pozostają bolesnym problemem w regionie. Powolny i nieprzejrzysty proces decyzyjny ogranicza konkurencyjność i efektywność biznesu. Obcokrajowcy twierdzą, że “lokalni menadżerowie lubią działać według dawnych zwyczajów”, a “korupcja jest czymś powszednim”.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.