Barometr KPMG: Praca w firmie rodzinnej? Trudno o chętnych

Obecna sytuacja na rynku pracy spędza sen z powiek polskim firmom rodzinnym. Aż 63 proc. z nich obawia się coraz wyższych kosztów pracy. Wiele z nich ma też problem z pozyskiwaniem pracowników, szczególnie menedżerów najwyższego szczebla.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Barometr KPMG: Praca w firmie rodzinnej? Trudno o chętnych

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

20 sty 2015 15:17


Największymi wyznaniami, z jakimi przychodzi się zmierzyć polskim rodzinnym przedsiębiorstwom, są sprawy kadrowe.

Aż 63 proc. polskich respondentów "Barometru firm rodzinnych" opracowanego przez KPMG (spośród 144) wskazało, że największym wyzwaniem są dla nich rosnące koszty pracy. Drugim najważniejszym problemem jest rosnąca konkurencja w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników – zmaga się z nią 36 proc. badanych.

Kwestie te zyskują na znaczeniu również w perspektywie europejskiej. Pozyskanie wykwalifikowanej kadry było drugim (42 proc.), a rosnące koszty pracy trzecim (29 proc.) najczęściej wskazywanym problemem. Jest to odzwierciedleniem niekorzystnych dla przedsiębiorców zmian zachodzących na rynku pracy.

- Pozyskanie pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami staje się coraz większym problemem w biznesie rodzinnym. Jest to odzwierciedleniem między innymi niekorzystnych zmian zachodzących na rynku pracy. Przy ograniczonej liczbie specjalistów z poszczególnych dziedzin, ich pozyskanie staje się dużym problemem, wpływającym na działalność biznesu rodzinnego – mówi Wojciech Stopka, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.

W tym obszarze szczególnym wyzwaniem wydaje się być pozyskanie do firm rodzinnych menedżerów najwyższego szczebla. Ten problem staje się coraz istotniejszy, gdyż dziś wiele firm założonych na początku lat 90. XX wieku zbliża się do etapu sukcesji, tj. do przekazania zarządu w ręce młodego pokolenia.

Z badania KPMG wynika, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy 39 proc. firm rodzinnych w Polsce rozważa zmiany strategiczne, a najczęściej dotyczą one właśnie przekazania zarządzania firmą kolejnemu pokoleniu. Jednak 29 proc. z nich planuje przekazać zarządzanie firmą osobie spoza rodziny, co może wskazywać na to, że młodzi ludzie niechętnie decydują się na przejęcie rodzinnego biznesu.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA