Awans na menedżera. Jak zostać liderem?

Upragniony awans na stanowisko menedżerskie może się okazać przekleństwem, jeśli nowy szef nie poradzi sobie z oporem współpracowników i zdobyciem pozycji lidera.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Awans na menedżera. Jak zostać liderem?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

3 sie 2015 6:25


Awans na stanowisko menedżerskie oznacza duże zmiany, zwłaszcza jeśli do obowiązków nowego kierownika należy zarządzanie zespołem, z którego wyrósł. Wówczas musi nie tylko poradzić sobie z nową rolą, ale również zweryfikować relacje zawodowe ze współpracownikami, którzy po jego awansie stali się jego podwładnymi. Jak to zrobić?

Negowanie awansu

W pierwszym odruchu dotychczasowi współpracownicy mogą negować awans jednego z nich na stanowisko menedżerskie. Nie zawsze potrafią to zrozumieć. Nie widzą umiejętności, jakie w nowym menedżerze dostrzegł przełożony.

Czytaj też: Wróblewski, Grant Thornton: Nieomylny, niemal święty prezes budzi strach wśród pracowników

– Czasami wydaje im się, że nowy menedżer nie zasługuje na awans, że są inni, lepsi. Negacja ta  wynika albo z niedowartościowania, albo z niezrozumienia zalet drugiego człowieka. Często decyzję szefa podważają również ci, którzy sami chcieliby awansować, ale ich nie zauważono – mówi Monika Kamińska, dyrektor biura Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Z kolei Hanna Listek, dyrektor zarządzająca w Polskim HR, zauważa, że brak akceptacji awansu może mieć podłoże w relacjach koleżeńskich, a raczej w ich zaburzeniu.

 – Decyzje szefostwa, choć nadrzędne, dobrze, aby były uargumentowane. Podpierając stosowną motywacją i wynikami decyzję o awansie, łatwiej zdobyć akceptację i stworzyć korzystny grunt pod pozycję nowego menedżera – komentuje.

Walka z oporem pracowników

W jaki sposób na zazdrość współpracowników powinien reagować nowy szef? Według Moniki Kamińskiej menedżer powinien umiejętnie ją wygasić, najlepiej przyjmując stanowczą, aczkolwiek przyjazną postawę.

– Jeśli przyjmiemy pozycję osoby, której zależy na karierze swoich pracowników, możemy ich sobie zjednać. Przede wszystkim pokazać im, że ich awans to tylko kwestia czasu. Oczywiście pod warunkiem, że składamy prawdziwe zapewnienia, a nie obietnice bez pokrycia – ocenia Kamińska.

Czytaj też: Jak zarządzać zespołem i osiągnąć sukces?

Według Hanny Listek nowy szef musi wykazać się dużymi umiejętnościami miękkimi. – Powinien być dobrym rozmówcą i negocjatorem, który potrafi sobie zjednać ludzi – wyjaśnia.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Jacek 2015-08-25 09:43:48

Albo co jak awans wynikł po znajomości? Albo jak kobieta dostaję awans za sprawą łóżka?

Nowa007 2015-08-03 16:28:51

A co jeżeli awans faktycznie nie wynika z posiadanych kompetencji i umiejętności, a raczej jest skutkiem preferencji szefa odnośnie płci (szef nie uważa kobiet za zdolnych do zarządzania, więc awansuje jedynego w zespole niedoświadczonego mężczyznę)?