Audyt wewnętrzny staje się zaufanym doradcą zarządu, rady nadzorczej oraz kierownictwa

Rozwój nowoczesnych technologii czy ostatni kryzys finansowy postawiły nowe wyzwania zarówno przed przedsiębiorstwami, które ciągle się przekształcają, jak i audytem wewnętrznym, zmuszonym do nieustannego rozwoju i ścisłej współpracy z organizacją i jej kluczowymi interesariuszami.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Audyt wewnętrzny staje się zaufanym doradcą zarządu, rady nadzorczej oraz kierownictwa

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

5 kwi 2015 9:25


Biorący udział w badaniu PwC „2015 State of the Internal Audit Profession Study” dyrektorzy audytu wewnętrznego zdają sobie sprawę ze zmieniających się warunków gospodarczych i nowych wyzwań.

11 proc. badanych charakteryzuje obecną funkcję jako zapewnianie usług o wartości dodanej i aktywne doradztwo na rzecz przedsiębiorstwa. 60 proc. uważa, że będzie to konieczne w najbliższych pięciu latach, a 45 proc. interesariuszy przewiduje, że audyt wewnętrzny rozwinie się i zamiast świadczyć wyłącznie usługi poświadczające będzie aktywnym i zaufanym doradcą dla firmy.

Czytaj też: Audyt pracowniczy – nie taki straszny, jak go malują

- Dzisiejszy krajobraz biznesowy, sprawia, że audyt wewnętrzny musi dotrzymywać tempa zmianom jakie zachodzą w firmie i dostrzegać ryzyka jakie przed nią stoją. Oprócz koncentracji na ryzyku, wśród pozostałych czynników wpływających na wzmocnienie roli audytu wewnętrznego znalazły się: umiejętność wglądu i zrozumienia sytuacji firmy i jej sektora – uważa tak 52 proc. badanych, współpraca z działem zarządzania ryzykiem i innymi departamentami firmy – 35 proc. oraz właściwe wykorzystanie analiz danych – 34 proc. - podkreśla Piotr Urban, partner, lider zespołu zarządzania ryzykiem PwC.

- Wyniki naszego badania wskazują, że organizacje, w których audyt wewnętrzny postrzegany jest jako realnie wpływający na podniesienie wartości firmy, są dużo bardziej zaawansowane na wszystkich tych polach. Audyt wewnętrzny staje się zaufanym doradcą zarządu, rady nadzorczej oraz kierownictwa firmy - to trend, który widać już także na polskim rynku kapitałowym – dodaje Urban.

Czytaj też: W polskich komitetach audytu brakuje odpowiednich menedżerów

Zdaniem badanych, szerokie wykorzystanie analiz danych pozwala na lepszy wgląd w działalność przedsiębiorstwa. 82 proc. dyrektorów działów audytu twierdzi, że korzysta z analiz danych przy prowadzeniu niektórych zadań audytowych, ale tylko 48 proc. korzysta z nich przy podejmowaniu decyzji dotyczących zakresu badania i tylko 43 proc. korzysta z nich przy ocenie ryzyka.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA