Asertywność w pracy: Osoby asertywne mają większe szanse na zawodowy sukces

• Asertywność jest bardzo często mylnie identyfikowana jedynie jako zdolność do odmowy.
• Wielokrotnie uważana jest za umiejętność złą lub przynajmniej niemile widzianą przez pracodawców.
• Nic bardziej mylnego - odpowiednio rozumiana i wykorzystywana w pracy asertywność może stać się atutem, który w przyszłości znacznie wpłynie na osobisty sukces pracownika.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Asertywność w pracy: Osoby asertywne mają większe szanse na zawodowy sukces

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

5 wrz 2016 13:44


Asertywność stanowi poniekąd dość niewygodny temat, o którym wiele osób woli nie mówić. Kandydaci na rozmowach kwalifikacyjnych zapytani o tę umiejętność zazwyczaj nie wiedzą, jaka odpowiedź satysfakcjonowałaby pracodawcę, a zatrudnieni pracownicy niechętnie korzystają z tej cechy w obawie przed negatywnymi konsekwencjami.

Czytaj też: Asertywny menedżer? Nie warto być przyjacielem za wszelką cenę

Wiele osób, w obawie przed utratą pracy woli unikać sytuacji, w których będą musiały wyrazić, odmienne od przełożonego, zdanie. Tacy pracownicy często ulegają innym, bez zastanowienia godzą się na wykonywanie zadań i nie są w stanie odmówić innym członkom zespołu, nawet jeśli prośby te bywają znacznym nadużyciem i wychodzą poza zakres ich obowiązków.

Bierni pracownicy nie mają szans na zdobycie szacunku

- Nie wykorzystując w pracy asertywności wiele osób naraża się na niepotrzebny stres i zmęczenie, które mogą mieć w przyszłości bardzo negatywne konsekwencje. Bierni pracownicy, nie wyrażający własnych opinii nie mają szansy na osiągnięcie osobistego sukcesu i zdobycie szacunku wśród innych członków zespołu. Pozwalając na to, by inni wykorzystywali ich zupełny brak zdolności do odmowy osoby te same doprowadzają do sytuacji, w których nie są w stanie zrealizować wszystkich zaplanowanych działań, czym narażają się na krytykę ze strony lidera. Często same również zaczynają myśleć o sobie w negatywny sposób, obniżając własną pewność siebie, motywację i w rezultacie efektywność - informują eksperci z HR Tools.

Asertywność to nie tylko słowo "nie"

Warto zdać sobie sprawę z tego, że pod pojęciem asertywności kryje się o wiele więcej i nie składa się ono jedynie z umiejętności mówienia „nie”.

- Właściwie rozumiana asertywność to zdolność do wyrażania swoich opinii oraz uczuć w taki sposób, by były one jasne i zrozumiałe, ale równocześnie by nie naruszały praw innych osób i wyznaczonych przez nie granic. To umiejętność poszanowania czyjegoś zdania, ale zarazem zaznaczenie posiadania odmiennego stanowiska w danej kwestii. Wykorzystywana w ten sposób asertywność może być cenną, przydatną w pracy umiejętnością, która pozwoli nie tylko uniknąć zbędnego stresu, ale również umożliwi pracownikowi wyrażanie swoich opinii bez narażania się na krytykę ze strony pozostałych członków zespołu - twierdzą eksperci z HR Tools.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Maja 2016-10-06 09:07:24

Tekst i definicja piękne tylko co z tego... Do zachodniej kultury organizacyjnej jest bardzo daleko. W różnych firmach asertywność (głośne wyrażanie swojego zdania, wychodzenie z inicjatywą etc.) było źle widziane i takich osób pozbywano się szybko.

AguKingu 2016-09-05 18:43:33

HR spece produkują klej ideologiczny. Ciekawe co będą kreować , gdy kryzys obecnego kapitalizmu naprawdę nabierzę rozmachu. Każda firma ma swoja kulturę i swoje "oczywistości". .. i nawet wysublimowana asertywność wobec nich nie wesprze pozycji pracownika. Zgadzam sie z przedmówcą, w przypadku 70 % przedsiębiorstw asertywność to odejście z pracy.

yxyxyy 2016-09-05 17:01:42

Ta asertywność polega na tym,żeby nie zgadzać sie pracować za śmieszne pieniądze.