Analityk biznesowy w pułapce własnego umysłu

Każdy przedsiębiorca chce odnosić spektakularne sukcesy w biznesie. Najważniejszym motorem biznesowym okazuje się zazwyczaj podejmowanie trafnych decyzji. A tu łatwo wpaść w pułapki... własnego umysłu.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Analityk biznesowy w pułapce własnego umysłu

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

23 sie 2015 11:29


Ze strategicznego punktu widzenia nadrzędne są decyzje o charakterze długofalowym, to one bowiem decydują o tzw. „być albo nie być” na arenie rynkowej. Dlatego tak duży nacisk kładzie się obecnie na dokładną i skrupulatną analizę otoczenia handlowego.

Prognozowaniem ryzyka oraz określaniem najlepszych z możliwych kierunków działań zajmują się specjaliści z zakresu strategicznego wywiadu biznesowego. Ich podstawowym narzędziem pracy jest żmudny i trudny proces analityczny, który wymaga niesamowitego przygotowania, ogromnego zaplecza intelektualnego, wewnętrznego rygoru oraz nieustannej kontroli procesów myślowych.

– Ważne jest, aby w analizie nie zatrzymywać się na poziomie samej informacji, tylko wejść o kilka szczebli wyżej – w stadium strategiczne, taktyczne i operacyjne wniosku. Niezbędna okazuje się zatem elastyczność umysłu. Tylko wówczas przekształcimy zdobyte informacje w coś wartościowego – tłumaczy Aleksandra Bielska, wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego.

Przed badaczami zbierającymi, a następnie badającymi materiały źródłowe stoi wiele wyzwań i jeszcze więcej pułapek, dlatego w trosce o wyniki pracy warto poznać najczęściej występujące błędy, zwłaszcza te najtrudniejsze do zidentyfikowania, czyli o charakterze psychologicznym.

Potykanie się o własne myśli

W procesie analitycznym zasadnicze znaczenie ma rozumienie i interpretacja. – Na słabość ludzkiego poznania mogą mieć wpływ niedociągnięcia o charakterze intelektualnym, dlatego badacz z zakresu strategicznego wywiadu biznesowego musi nieustannie poszerzać swój zasób wiedzy – mówi Aleksandra Bielska.

W dążeniu do precyzji w prognozowaniu podstawą jest również wyeliminowanie subiektywizmu oraz słabości własnego umysłu. Na ogromne znaczenie tego ostatniego punktu – źródła porażek analityków – zwracał uwagę Richard J. Heuer – weteran amerykańskiego wywiadu z ponad 40-letnim stażem, znany z prac badawczych na temat analizy konkurencyjnych hipotez.

– Błędnie przyjmuje się na ogół założenie, że analitycy wiedzą, jak analizować. Potrzebne są szkolenia, żeby podnieść samoświadomość odnoszącą się do organicznych problemów związanych z postrzeganiem i wydawaniem sądów analitycznych na temat pewnych wydarzeń – twierdził badacz.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA