8 sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników

Trzy zdania, pod którymi mógłby podpisać się aktywny pracownik, brzmią: „To mnie inspiruje i chcę to robić”, „Dzięki tej pracy odniosę sukces” i „ Kocham to co robię”. Osoby zafascynowane swoją pracą stanowią wartość dodaną dla całej organizacji.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

8 sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

16 lis 2015 18:27


Aktywna postawa i dodatkowy wysiłek wkładany w codzienną pracę prowadzą do rozwoju firmy, a tym samym do umocnienia jej pozycji wizerunkowej. Oddani pracownicy wpływają na wzrost produktywności, rozwój innowacji oraz zmniejszenie liczby konfliktów i absencji.

Warto pamiętać, że pracownicy emocjonalnie związani z firmą nie zawiodą w sytuacjach kryzysowych. Zaangażowanie pracowników jest i będzie metodą na zwiększenie efektywności organizacji.

Międzynarodową organizacją badawczą, która zajmuje się mierzeniem poziomu zaangażowania pracowników, jest Instytut Gallupa. W 1988 roku opatentował on kwestionariusz „Q12” zawierający wyselekcjonowane pytania, opierające się na czynnikach wpływających na proces zaangażowania. Badacze wyróżnili trzy typy pracowników:

Pracownik zaangażowany – w pełni oddany swojej pracy, z którą się utożsamia. Jest motorem napędowym rozwoju firmy. 

Pracownik niezaangażowany – nie poświęca swoim obowiązkom zbyt dużej uwagi. W pracy jest obecny fizycznie, poświęca jej wymagany czas, ale nie wkłada w nią energii. Nie jest z nią emocjonalnie związany.

Pracownik aktywnie niezaangażowany – jest niezadowolony ze swojej pracy. Nie odczuwa satysfakcji z wykonywanych obowiązków, ponadto poświęca energię na wyrażanie swojego niezadowolenia na zewnątrz organizacji, tym samym podważając jej autorytet.

Co zwiększa zaangażowanie?

Wyniki badań z lat 2011-2012, opublikowane przez Instytut Gallupa pokazują, iż w skali globalnej tylko 13 proc. pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę, zaś w Europie Środkowej i Wschodniej wskaźnik ten wynosi 11 proc.

Jak wygląda sytuacja w Polsce? Badania pokazują, iż 17 proc. pracowników jest zaangażowanych w pracę, niezaangażowanych jest 68 proc., zaś 15 proc. wykazuje aktywne niezaangażowanie.

Pojęcie zaangażowania oraz jego aktywnego braku może nasuwać wniosek, iż niezależnie od poziomu satysfakcji z pracy pracownik wyzwala emocje, które mogą wpływać na atmosferę panującą w zespole.

Entuzjazm może prowadzić do rozwoju oraz wspólnego pozytywnego zaangażowania, natomiast negatywne emocje, wyzwalane przez niezadowolonego pracownika, mogą spowodować spadek produktywności oraz zmniejszenie szacunku wobec firmy – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Postawa niezaangażowana i bierna prowadzi z kolei do spowolnienia rozwoju oraz braku przywiązania emocjonalnego ze strony pracownika.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA