5 powodów, dla których warto przeprowadzić audyt systemu ocen okresowych pracowników

Druga połowa roku to świetna okazją do oceny systemu oceny okresowej pracowników. To dobry moment na weryfikację narzędzia, którego używamy oraz wprowadzenie w nim ewentualnych korekt. Dlaczego warto to zrobić?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

5 powodów, dla których warto przeprowadzić audyt systemu ocen okresowych pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

10 maj 2015 10:18


Warto zdawać sobie sprawę, że - jak tłumaczy Aneta Kopera, menedżer zespołu doradztwa HRM partners - niezależnie od tego, jak długo działa już w organizacji system, każdy moment jest dobry na przeprowadzenie jego oceny.

- Nowe narzędzie warto zweryfikować pod kątem tego, jak użytkownicy radzą sobie z jego wykorzystywaniem, np. w jaki sposób formułują cele lub czy nie mają tendencji do ocen skrajnych. System funkcjonujący dłużej można zweryfikować pod kątem jego aktualności. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że mierzy dokładnie to, co powinien oraz motywuje do realizacji dokładnie tego, czego oczekujemy od naszych pracowników – mówi Kopera.

Czytaj też: Oceny pracownicze bywają niesprawiedliwe. Niezależnie od intencji menedżerów

5 powodów, dla których warto przeprowadzić audyt systemu ocen okresowych pracowników:

Przekrojowy obraz stopnia realizacji celów oraz sposobu ich stawiania

W ramach systemu oceny możemy wyznaczać różne rodzaje celów (np. zawodowe, związane z rozwojem kompetencji, związane z rozwojem wiedzy merytorycznej) i chcemy mieć pewność, że są one postawione w sposób zgodny z zasadami sztuki (z zachowaniem zasady „SMART”) oraz że są skutecznie realizowane. Audyt SOOP, prowadzony przy połączeniu analizy jakościowej sposobu stawiania celów i ilościowej wyników, pozwala zweryfikować obydwa te oczekiwania.

Analiza rozkładu kompetencji

Porównanie rozkładu oceny danej kompetencji w całej organizacji pozwala na określenie normalnego jej poziomu dla firmy oraz identyfikację obszarów organizacyjnych, które od tej normy odbiegają. Stanowi to pierwszy krok do wyjaśnienia odchyleń oraz ewentualnego ich wykorzystania. Może bowiem okazać się, że w którymś miejscu organizacji mamy „kopalnię talentów” pod względem określonej kompetencji.

Czytaj też: Ocena pracownicza: Jakie umiejętności są cenione i jakich efektów oczekuje szef?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA