Zarządzanie talentami od kuchni. Wszystko, co trzeba wiedzieć

– Badania naukowe mówią, że tylko kilkanaście procent osób zatrudnionych w organizacji można określać jako talenty – mówi Jolanta Filipczyk-Sikora, trener współpracujący z Centrum Kreowania Liderów.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Zarządzanie talentami od kuchni. Wszystko, co trzeba wiedzieć

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

15 cze 2015 4:18


Firmy masowo poszukują talentów – spotykamy się z rekrutacjami nastawionymi na wyłanianie talentów, słyszymy o realizowanych przez organizację programach zarządzania talentami, a co – albo kto – tak właściwie kryje się pod określeniem talent?

Jolanta Filipczyk-Sikora, menedżer projektów HR i trener współpracujący z Centrum Kreowania Liderów: – Za talent uznaje się przede wszystkim kogoś, kto ma ponadprzeciętne albo nawet wysokie zdolności intelektualne, a także umiejętność szybkiego uczenia się i przyswajania wiedzy. A więc jest to ktoś, kto ma duży potencjał.

Oprócz tego firmy postrzegają jako talenty osoby, które są ambitne i zmotywowane do rozwoju w danym kierunku. Są to też osoby zdeterminowane, które mają ukierunkowane myślenie na przyszłość, wiedzą, co chcą osiągnąć, nie rozpamiętując przeszłości.

Takich talentów na rynku jest wiele?

– Talent nie jest czymś bardzo powszechnym. Badania naukowe mówią, że tylko kilka, kilkanaście procent osób zatrudnionych w organizacji można określać jako talenty. Tymczasem im większy jest odsetek talentów w stosunku do pozostałych pracowników, tym bardziej firma jest konkurencyjna.

Najczęściej jest tak, że ponad 60 proc. pracowników firmy stanowią osoby osiągające dobre, czyli średnie rezultaty, kilkanaście procent stanowią osoby osiągające słabsze wyniki, a kilka do kilkunastu procent to osoby o najlepszych wynikach.

Tzw. zarządzanie talentami to zespół działań obejmujących rekrutowanie, rozwój, docenianie oraz umacnianie pozycji osób o ponadprzeciętnym poziomie umiejętności i potencjału intelektualnego, a także na efektywnym wykorzystaniu ich zdolności przez firmę dla realizacji jej strategicznych celów. To motywowanie pracowników do maksymalnego wykorzystania ich potencjału, w sposób, który zagwarantuje zysk i wartość dla wszystkich interesariuszy firmy.

Co jest najważniejsze w obmyślaniu strategii zarządzania talentami?

– Proces zarządzania talentami powinien być skorelowany ze strategią firmy. Jeśli firma chce być innowacyjna, ponieważ to jest jej przewaga konkurencyjna na rynku, to talentami dla niej będą osoby o niestandardowym myśleniu, przełamujące schematy itd. To jest bardzo ważne, aby dobrze zdefiniować potrzebne talenty u pracowników, które będą wspierać firmę w realizacji jej strategicznych celów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Ja5 2015-06-28 10:11:17

Czy kilka zadań z "Kangurka" to dobra/właściwa podstawa do oceny kandydata posiadającego wyższe wykształcenie, 15 letnie doświadczenie w pracy bankowości i szereg certyfikatów z dziedziny bankowości i informatyki na stanowisko związane z wdrażaniem/rozwojem systemów informatycznych w banku? Czy kandydat powinien w ogóle godzić się na bycie poddanym takim testom?

REKLAMA