Wróblewski, Grant Thornton: Nieomylny, niemal święty prezes budzi strach wśród pracowników

– Jeśli pracownik ma tyle odwagi, aby przyjść do menedżera i pokazać, że coś można zrobić lepiej, jest niewątpliwie skarbem dla firmy i ma potencjał na wspaniałego lidera – mówi Tomasz Wróblewski, partner zarządzający w Grant Thornton.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Wróblewski, Grant Thornton: Nieomylny, niemal święty prezes budzi strach wśród pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

2 paź 2014 12:29


Firma Grant Thornton przeprowadziła badanie wśród przedsiębiorców na temat cech, które powinien mieć lider. Czy jest dość spora rozbieżność między sylwetką polskiego a europejskiego przywódcy?

Tomasz Wróblewski, partner zarządzający w Grant Thornton: Badanie International Business Report, które dotychczas skupiało się na ocenie warunków do prowadzenia biznesu, uzupełniliśmy o analizę cech, które zdaniem przedsiębiorców decydują o tym, czy dany lider jest skuteczny.

Zgodnie z wynikami badania w Unii Europejskiej lider powinien być jak dobry dziesięcioboista. Nie musi być wybitny w każdej dyscyplinie, jednak wymaga się od niego, aby był we wszystkich co najmniej dobry.

Z kolei od polskiego przywódcy wymaga się, aby w pewnych dziedzinach był mistrzem świata, a w pozostałych wystarczy, że będzie średniakiem. Do takich wniosków prowadzą wyniki naszego badania.

Z wymienianych przez nas w ankiecie cech w UE graniczne wartości ocen kształtują się na poziomie od 43 do 87 proc. W wypadku polskich menedżerów okazało się, że niektóre cechy są bardzo istotne, a niektóre niemalże w ogóle. Skala odpowiedzi miała rozpiętość od 34 do 94 proc.

W czym zatem polski lider powinien być mistrzem?

– W komunikacji. We wszystkich badanych regionach ta cecha została oceniona bardzo wysoko. Moim zdaniem jest to cecha bazowa. Bez niej nie można w pełni wykorzystać innych zalet. Trzeba być mistrzem komunikacji, żeby precyzyjnie określić, jakie zadania mają wykonać pracownicy. Umiejętność skutecznej komunikacji jest niezbędna w motywowaniu i uwalnianiu potencjału pracowników, w zdobywaniu zaufania i tworzeniu trwałych relacji z klientami.

Wysoko ceniona przez polskich przedsiębiorców jest także kreatywność i intuicja. Te dwa elementy niejako łączą się ze sobą. Intuicja i kreatywność europejskich liderów jest nieco zagłuszona komfortem, jaki odczuwają na co dzień. Polacy muszą cały czas walczyć i szukać nowych sposobów, aby sobie poradzić z trudną sytuacją. Co więcej, muszą nadganiać utracony czas. Aby mieli szanse w tym wyścigu, muszą uruchamiać intuicję, która z kolei jest podstawą kreatywności i innowacyjności.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Ola 2014-10-26 15:44:42

Powiedział Pan: "Jeśli pracownik ma tyle odwagi, aby przyjść do menedżera i pokazać, że coś można zrobić lepiej, jest niewątpliwie skarbem dla firmy i ma potencjał na wspaniałego lidera".
- Ja tak zrobiłam i usłyszałam, że jak się nie podoba, to tam są drzwi. Ot, tak wygląda otwartość prezesów. Dodam, że firma mieni się innowacyjnością, otwartością na pomysły pracowników.

wewy 2014-10-15 19:10:35

pracownicy wyrazili swoja opinie w ankiecie jest jeszcze gorzej centrala nie usłyszała kadra to jeden wielki terror

REKLAMA