Szkolnictwo kolejowe w Polsce przestało funkcjonować

– Niewydolność szkolnictwa zawodowego powoduje, że musieliśmy zacząć szkolenie przyszłych maszynistów, aby uniknąć sytuacji, w której zabrakłoby nam wysoko wykwalifikowanej kadry – mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szkolnictwo kolejowe w Polsce przestało funkcjonować

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

12 maj 2015 4:05


Ponad 3 tys. pracowników skorzystało z Programu dobrowolnych odejść, ale PKP Cargo chce zatrudnić tysiąc maszynistów. Większość z nich przechodzi dwuletnie szkolenie. Nasuwa się pytanie, po co były wcześniejsze zwolnienia?

Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo: – Program dobrowolnych odejść uelastycznił Grupę PKP Cargo, redukując zatrudnienie w tych grupach zawodowych, które tego wymagały, i nie dotyczyło to maszynistów. Najliczniejszą grupą, która skorzystała z programu, byli pracownicy administracji.

Rekrutacja maszynistów to działanie prowadzone z zupełnie innych pobudek. Naszym celem jest uzupełnienie luki pokoleniowej w tej grupie zawodowej. Niewydolność szkolnictwa zawodowego powoduje, że sami musieliśmy zacząć szkolenie przyszłych maszynistów, aby uniknąć sytuacji, w której zabrakłoby nam tej wysoko wykwalifikowanej kadry.

Młodzi ludzie, którzy myślą o karierze w tym zawodzie, muszą nie tylko spełniać wyśrubowane kryteria zdrowotne. Ich szkolenie trwa kilkanaście miesięcy i jest bardzo kosztowne. To dla nas wydatek rzędu 20 milionów złotych rocznie. Ale mamy nadzieję, że dzięki tej inwestycji i zagwarantowanym stabilnym warunkom zatrudnienia ludzie ci zwiążą się z nami na lata. 

Koszt szkolenia jest wysoki. Nie prościej i taniej byłoby zatrudnić osoby wyszkolone w tym kierunku?

– Oczywiście byłoby prościej, ale – jak powiedziałem – osób wyszkolonych w tym kierunku jest na rynku pracy zbyt mało, by uzupełnić tworzącą się lukę pokoleniową. Szkolnictwo kolejowe w Polsce praktycznie przestało funkcjonować. Myślimy o zapewnieniu potrzeb kadrowych długofalowo, dlatego zorganizowaliśmy dedykowany program, który ma przyciągnąć do nas ludzi młodych. Zależy nam na długoletnim zatrudnieniu. 

Łącznie w ciągu dwóch lat chcemy przyjąć jeszcze ok. 1000 pracowników. Dotychczasowe, duże zainteresowanie programem potwierdza, że kolej jest stabilnym, atrakcyjnym miejscem pracy, które przyciąga młodych. Tylko w 2014 roku zatrudniliśmy 500 maszynistów. Pozyskanie ich do pracy to inwestycja w naszą przyszłość.

Trzeba podkreślić, że przyszli maszyniści nie ponoszą żadnych kosztów związanych z przygotowaniem do pracy i już na etapie szkolenia są zatrudniani oraz wynagradzani przez PKP Cargo. Mają też zagwarantowane zatrudnienie po uzyskaniu uprawnień. 

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.