Szkolenia językowe należy kontrolować

Zawieszenie nieefektywnych szkoleń językowych w firmie to najprostsze, ale nie zawsze najlepsze rozwiązanie. Warto zlokalizować błąd i tak poprawić szkolenia, by przynosiły korzyści - mówi Karol Granoszewski.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szkolenia językowe należy kontrolować

PODZIEL SIĘ


Autor: Bartosz Dyląg

8 lip 2013 8:00


Wyobraźmy sobie, że pracodawca ma wrażenie, że szkolenia językowe w firmie nie przynoszą spodziewanych efektów. Pracownicy mają niską motywację do nauki, bardzo często opuszczają zajęcia. Co może zrobić w takiej sytuacji?

Karol Granoszewski, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią, Bałkany i Turcję w ETS Global: Na pewno wstrzymanie szkolenia nie będzie właściwym rozwiązaniem. Takie podejście negatywnie wpłynie na pracowników, szczególnie na tych, którzy przykładali się do nauki. O wiele korzystniejsza będzie reorganizacja procesu szkoleniowego. Aby to zrobić, musimy dowiedzieć się, gdzie tkwi przyczyna niskiej efektywności szkoleń. W tym momencie otwiera się pole do przeprowadzenia w firmie audytu językowego.

Co to takiego?

- To zewnętrzny i obiektywny proces kontroli nad przebiegiem i jakością szkoleń językowych. Dzięki niemu uzyskamy precyzyjne informacje na temat efektów nauki języków obcych w firmie. Dowiemy się, których pracowników faktycznie warto szkolić, a także, czy dostawcy szkoleń wywiązują się ze swoich zadań.

Audyt powinien być niezależny, czyli realizowany przez firmę, która nie zajmuje się prowadzeniem szkoleń i nauczaniem, lecz specjalizuje się w testowaniu.

Przecież mamy szkołę językową, po co dodatkowo płacić audytorowi może powiedzieć kierujący szkoleniami w firmie.

- Szkolenie i testowanie zawsze powinny być dwoma oddzielnymi procesami. Za pierwszy odpowiada szkoła językowa, drugi przeprowadza zewnętrzna organizacja. Dzięki temu unikniemy konfliktu interesów, gdy organizacja ucząca ocenia własne działania. Po wprowadzeniu audytu proces szkoleniowy staje się przejrzysty, a jego jakość jest bezstronnie weryfikowana. Zapewniam, że żadna profesjonalna szkoła językowa nie obawia się audytu.

Jakie są cele audytu językowego?

- Bardzo różne. Zaczynając od celów zasadniczych są to: stały monitoring jakości nauczania, kontrola wydatków przeznaczanych na szkolenia językowe oraz uzyskanie konkretnych danych o przyroście kompetencji językowych szkolonych pracowników po danym okresie nauki.

Otrzymane informacje mogą być doskonałym wsparciem dla trudnych decyzji dotyczących samego projektu, np. o kontynuacji czy zaprzestaniu szkoleń, zmianie ich dostawcy czy wyłączeniu z nich pracowników, którzy nie realizują oczekiwanych postępów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

HR-owiec 2013-08-27 12:54:13

Rzeczowo i sensownie, warto wziąć sobie do serca. Bez zaangażowania ludzi i managementu w szkolenia wydajemy tylko pieniądze na darmo...

REKLAMA