Różnorodność się opłaca?

Zarządzanie różnorodnością pozwala na pełniejsze korzystanie z ludzi. A to może korzystnie wpłynąć na wynik ekonomiczny firmy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Różnorodność się opłaca?

PODZIEL SIĘ


Autor: Paweł Oksanowicz

19 sie 2013 9:00


W kraju Kartę Różnorodności podpisało prawie osiemdziesiąt firm. Są tu też duże firmy, organizacje pozarządowe i jednostki administracji państwowej. Każdy pracodawca może zostać jej sygnatariuszem. Jest to darmowe. Karta zobowiązuje do aktywnego działania na rzecz różnorodności. Czym dokładnie jest Karta różnorodności?

Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania: Narzędziem dla biznesu i administracji. W praktyce przeważnie korzystają z niej środowiska biznesowe, które dzięki stosowaniu karty pełniej korzystają z własnych zasobów ludzkich.

Lepsza jakość pracy, lepsze wykorzystanie potencjału personelu to wynik pokonania barier pojawiających się przy różnorodnych zespołach. Różnorodność się opłaca, pod warunkiem że potrafimy nią dobrze zarządzić.

O jakiej różnorodności mówimy?

- Chodzi o zróżnicowanie ze względu na wiek i na płeć. Ale też z powodu orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy narodowości.

Czy karta jest instrumentem prawnym?

- Nie. Jest przykładem dobrej praktyki. Opiera się na prawie bo Konstytucja RP, a także Kodeks pracy zabraniają dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu.

Pod tym względem lepsze prawo nie jest już nam potrzebne, a na pewno nie bardziej niż dobre praktyki i rozwój tej części biznesu, którą nazywamy zarządzaniem różnorodnością.

Karta jest narzędziem wskazującym, jak można stosować prawo. Poza tym pokazuje, że zarządzanie różnorodnością pozwala na pełniejsze korzystanie z ludzi. A to może istotnie wpłynąć na wynik ekonomiczny firmy.

Na jakiej podstawie można powiedzieć, że różnorodność oznacza większy zysk dla firmy?

- Na podstawie raportów takich potentatów jak McKinsey czy Deloitte, a także wielu innych, które pokazują wyraźne korelacje na przykład między liczbą kobiet zatrudnionych na wyższych stanowiskach a efektami ekonomicznymi firmy.

W Polsce opieramy się na doświadczeniach wielu firm, które mówią, że ma to sens. Na przykład różnorodność pozwala na lepsze zrozumienie klientów, którzy też są różnorodni. A znalezienie kontaktu z całym otoczeniem oznacza więcej klientów i większe zyski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA