Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę

- W jednej z firm, w której przeprowadzałem audyt, okazało się, że z powodu premii w ciągu czterech lat obniżyli wyniki firmy o 40 proc. w stosunku do wzrostu który powinni byli corocznie robić - mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

23 gru 2013 10:22


W pańskiej opinii, jeden z najczęściej wykorzystywanych przez menedżerów sposobów motywowania pracowników - poprzez premie finansowe - nie tylko nie działa, ale może również przynosić katastrofalne skutki. Jak to możliwe? Przecież dla pracowników pieniądze są ważne...

Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting: Są bardzo ważne, ale pieniądze motywują do otrzymania dalszych pieniędzy, a nie do lepszej pracy.

Ale jeżeli pracownik wie, że za lepiej wykonywaną pracę będzie dostawał więcej pieniędzy, to czy wtedy jego efektywność nie będzie większa?

- Wydaje się, że tak, ale to jest tylko złudzenie. Pracownicy oczywiście chcą mieć więcej pieniędzy i to jest powód dla którego podejmują pracę. To jest jak zakup w sklepie. Podejmują pracę, ponieważ chcę zarabiać pieniądze, ale to nie znaczy, że pieniądze motywują pracowników do wykonywania konkretnej pracy. Nie znaczy to że bardziej im się chce i że bardziej są zaangażowani. Owszem, można od pracowników kupić wykonanie dodatkowej pracy, np. w formie nadgodzin. „Zostań dwie godziny dłużej, a zapłacę ci tyle i tyle". Jednak to się sprawdza w przypadku stanowisk bardzo prostych, gdzie jest jasna instrukcja wykonania i określona płaca, a przy tym - krótki termin wykonania i natychmiastowa zapłata. Trudno to jednak nazwać motywowaniem. Premia motywuje do otrzymania premii a nie do zrobienia czegoś fajnego, nie buduje zaangażowania, nie podnosi wydajności. Premiowanie to nie jest motywowanie.

Skąd zatem taka popularność premii jako narzędzia podnoszenia efektywności zespołu wśród menedżerów?

- Po pierwsze chciałbym podkreślić, że istnieje ogromny dysonans pomiędzy tym, co mówi nauka na temat motywowania: teorie, badania i doświadczenia ludzi, którzy zajmują się motywacją, a tym, co robi biznes. Otóż nauka zgodnie twierdzi, że pieniądze nie motywują. Doświadczenia praktyczne, w tym amerykańskie - a to przecież Amerykanie wymyślili premie - mówią, że stosowanie premii przez dłuższy czas, szczególnie w sytuacjach bardziej złożonych przynosi negatywny skutek i pogarsza wyniki.

Rozumiem, że pracownicy do wszystkiego się przyzwyczajają - do otrzymywanych premii również. Ale trudno mi sobie wyobrazić, że premie mogą mieć na nich tak negatywny wpływ, że doprowadzą firmę do ruiny...

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

8 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Pracodawca 2015-09-22 13:17:53

Artykuł ciekawy... ale napisany pod publiczkę, by zaszokować :) Same ogólniki, żadnego konkretu. Bo faktycznie prowadzono badania i wykazano, że płacenie za coś zmniejsza chęć do robienia tego spontanicznie... Ale jak konkretnie wykorzystać tą wiedzę w praktyce, to już inna sprawa. I artykuł też tego nie wyjaśnia. Niestety...

wujekdobrarada 2014-01-02 23:30:07

oj mogą mogą, niechaj każdy byznesmen (nie mylić proszę z biznesmenami) dorobkiewicz wyrwie to z kontekstu i/lub zastosuje skrót i przedstawi na forum swoim pracownikom,

Krzysiek 2014-01-02 09:30:38

Daniel Pink miał dobre wystąpienie na temat motywowania pieniędzmi bardziej złożonych prac. Efekt odwrotny do pożądanego. Jest wiele racji w tym tekście.