Personal branding to przyszłość HR-u

– Pracownik, tworząc solidną markę personalną, buduje też markę firmy. Nie zrozumie tego firma, której polityka polega na zatrudnianiu najtańszych ludzi i oszczędzaniu pieniędzy na ich rozwoju – mówi Anna Szubert.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Personal branding to przyszłość HR-u

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

8 maj 2013 8:00


W przeciwieństwie do employer brandingu, personal branding jest jeszcze w Polsce pojęciem mało znanym. Na czym on polega?

Anna Szubert, personal branding strategist: Personal branding jest podobny do employer brandingu. W jednym i drugim przypadku chodzi o budowanie marki. Tak samo jak firma buduje swój wizerunek i kształtuje swoją markę, aby osiągać cele biznesowe, tak samo każdy z nas może kształtować własną markę, która będzie o nas świadczyć jako o przedsiębiorcy, pracowniku czy freelancerze - w zależności od tego, czym się zajmujemy. Personal branding to świadomy, przemyślany, rzetelny, oparty na prawdzie sposób komunikowania swoich wartości.

Czy każdy może stworzyć markę samego siebie?

- Każdy, niezależnie od tego, kim jest i co robi, ponieważ każdy człowiek ma w sobie coś, co go wyróżnia, co jest jego atrybutem. Jeżeli zidentyfikuje swoją unikatową wartość, zacznie ją rozwijać, a na końcu świadomie komunikować ją swojemu otoczeniu, to na pewno będzie na dobrej drodze do stworzenia swojej personalnej marki. Najważniejsze, aby tę markę tworzył świadomie.

Od czego zacząć?

- Najpierw trzeba wydobyć tę unikatową wartość, którą chcemy zaproponować czy to pracodawcom, czy klientom, czy przyjaciołom - w zależności od celu, który chcemy osiągnąć, bo od tego budowanie brandu się zaczyna.

W jaki sposób to zrobić? Oczywiście można przeprowadzić dogłębną samoanalizę i powiedzieć: „aha, jestem świetnym mówcą i markę świetnego mówcy od dziś będę budował", ale trzeba pamiętać, że to jest nasza subiektywna opinia. Tymczasem nasz brand musi się również opierać na opiniach otoczenia. Jeśli uwagi są krytyczne, trudno się przełamać, zaakceptować je i wyciągnąć z nich wnioski.

Jednak bez porządnej weryfikacji może się okazać, że wcale nie budujemy własnej marki, ale ją kreujemy - ponieważ tworzymy markę osoby, którą chcielibyśmy być, a którą nie do końca jesteśmy. Najlepiej zdecydować się na przejście zewnętrznego badania atrybutów marki, które pozwoli nam spojrzeć na siebie z dystansem.

A co z budowaniem własnej marki przez pracownika danej firmy. Nie dostrzega pani zagrożenia w tym, że tworzy on swój własny brand pod skrzydłami firmy, w której pracuje? Czy to nie kłóci się z jej interesem?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Dorota 2013-05-08 13:16:19

Jak najbardziej zgadzam się z p. Anną Szubert - budowanie osobistego wizerunku na swoich mocnych stronach jest bardzo ważne i przede wszyskim efektywne, zarówno w aspekcie osobistym, jak i firmowym. Często nie jestemy świadomi swoich mocnych stron, a dzięki Personal Brandingowi jest taka szansa. Bardzo podoba mi się sama koncepcja, jak i wypowiedź p. Szubert.

REKLAMA