Kwiecień, Deloitte: Organizacja nie jest "własnością" jednego pokolenia

– Musimy wszyscy zrozumieć, że organizacja jest tworem międzypokoleniowym, a nie „własnością” jednego pokolenia – mówi Krzysztof Kwiecień, dyrektor HR w Deloitte w Polsce i Europie Środkowej. Tymczasem tylko 4 proc. menedżerów wierzy, że jest bardzo dobrych w angażowaniu Millenialsów i przedstawicieli innych pokoleń w środowisko pracy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Kwiecień, Deloitte: Organizacja nie jest "własnością" jednego pokolenia

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

20 lip 2016 0:00


Blisko 90 proc. ankietowanych menedżerów biorących udział w tegorocznym badaniu Deloitte Human Capital Trends uznaje przywództwo za istotne lub bardzo istotne wyzwanie. Dlaczego?

Krzysztof Kwiecień, dyrektor HR w Deloitte w Polsce i Europie Środkowej: – Obecnie mamy do czynienia ze zjawiskiem zmiany pokoleniowej w firmach, która polega na tym, że starsza część generacji określanej jako Millenialsi czy pokolenie Y (urodzeni między 1981 a 1999 r. – przyp. red.) powoli przejmuje średnie szczeble zarządzania, a młodsza jej część wywołuje falę dyskusji o stosunkach na rynku pracy i wewnątrz samych organizacji. Tymczasem jednym z przejawów skutecznego przewodzenia jest umiejętność zarządzania zespołem złożonym z osób w różnym wieku.

Ktoś, kto jest menedżerem, nie jest „z automatu” przywódcą? Co cechuje przywódcę?

– Do głównych zadań menedżerów należą: planowanie, przewodzenie, organizowanie i kontrolowanie procesów zarządczych dla osiągania konkretnych celów biznesowych. W kontekście przywództwa powinniśmy dołożyć do tej definicji tworzenie wizji, budowę i wykorzystywanie sieci relacji, umiejętność wywierania wpływu i energicznego oddziaływania na organizację oraz zachodzące w niej procesy. Realizacja tej roli wymaga posiadania i nieustannego rozwijania określonych umiejętności. Jej niezwykle ważnym wycinkiem jest skuteczne zarządzenie różnorodnymi międzypokoleniowymi zespołami tak, aby ta różnorodność stawała się źródłem ich siły, a nie czynnikiem blokującym rozwój i zmniejszającym efektywność.

Jak zatem dobrze zarządzać zespołem zróżnicowanym pod względem wieku?

– Kompetencje, których oczekujemy od dzisiejszych menedżerów w kontekście wyzwań związanych z różnicami międzypokoleniowymi, to: otwartość na różnorodność, empatia na poziomie społecznym, elastyczność w reagowaniu na potrzeby wszystkich grup pokoleniowych czy umiejętność doprowadzania do kompromisów. Z drugiej strony do tej listy należy dopisać: stanowczość i zdecydowanie w prezentowaniu oczekiwań, stawianiu celów, określaniu reguł postępowania i współpracy w organizacji oraz umiejętność doprowadzania do kompromisów służących zarówno celom firmy, jak i rozwojowi różnych grup jej pracowników. Pracownicy chcą mieć szefa, który jasno mówi „nie” i „tak”, zamiast „być może”.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA