Dobrego menedżera można sobie wychować

Idealnym rozwiązaniem jest wychowanie dobrego menedżera, ale nie da się wychować wszystkich potrzebnych pracowników - mówi Katarzyna Konarzewska-Ziembicka, dyrektor departamentu personalnego w Polskim Banku Przedsiębiorczości.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Dobrego menedżera można sobie wychować

PODZIEL SIĘ


Autor: Katarzyna Walterska

18 mar 2013 8:00


Jak zdobyć dobrego sprzedawcę, menedżera ds. kluczowych klientów, lidera zespołu takich menedżerów? 

Katarzyna Konarzewska-Ziembicka, dyrektor departamentu personalnego w Polskim Banku Przedsiębiorczości: Idealnym rozwiązaniem jest wychowanie dobrego menedżera. Ogromnym plusem takiej osoby jest to, że bardzo dobrze zna ona organizację i doskonale rozumie jej strategię. Dzięki temu potrafi przedstawić klientowi odpowiednią ofertę i szybko doprowadzić do podpisania umowy, w naszym przypadku np. kredytowej.

Ugruntowana wiedza na temat organizacji, umiejętność poruszania się po niej ogranicza także popełnianie błędów i pozytywnie wpływa na efektywność pracy. Wychowywanie menedżerów, a właściwie możliwość awansu, może być skuteczną formą zatrzymania wysokiej klasy specjalistów. Oczywiście nie da się wychować wszystkich potrzebnych pracowników. W przypadku konieczności zatrudnienia ekspertów wąskiej specjalizacji lepsza jest rekrutacja zewnętrzna.

Raportowanie czy zaufanie?

- Każdy menedżer ma swoje własne zdanie na ten temat. Niewątpliwie nacisk na raportowanie przy sprzedaży produktów czy usług masowych jest większy niż przy oferowaniu specjalistycznych usług. Zacznijmy od tego, że zaufanie jest podstawą budowania relacji zawodowych, jednakże raportowanie i to w każdej organizacji pozwala chociażby na usystematyzowanie wiedzy pozyskanej na spotkaniach z klientem. Prawdą jest także to, że raporty są niezbędnym narzędziem pracy każdego menedżera.

Procedury, czy kreatywność?

- Branża finansowa wymaga ścisłego trzymania się procedur, jednak jesteśmy przykładem banku, gdzie kreatywność rozumiana jako próba dostosowania się do potrzeb klienta powinna być nieodzownym elementem pracy. Nasz bank nie ma produktów zapakowanych w pudełka, my je tworzymy dla klienta pod jego potrzeby. Przy realizacji takich zamówień liczy się zarówno wiedza, jak i związana z nią kreatywność.

Szkolenia, coaching, mentoring. Czy to pomaga?

- Szkolenia powinny być stałym elementem rozwijającej się organizacji, zwłaszcza dla pracowników będących na etapie poszerzania wiedzy specjalistycznej. Czy pomagają? Oczywiście. Kluczowe jest dobranie odpowiednich szkoleń dla danej osoby. Ważne są nie tylko szkolenia z technik sprzedaży czy prezentacji, ale także ciągle pogłębianie wiedzy o produktach i usługach, które firma oferuje.

Z naszych doświadczeń wynika, że coaching bardzo dobrze sprawdza się na dalszym etapie rozwoju menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie ludźmi.

Jakie są ich praktyki w budowaniu i rozwijaniu potencjału ludzi, którzy zarabiają dla banku największe pieniądze?

- Rozwojowi potencjału pracowników sprzyja często pozafinansowa motywacja, czyli np. udział w budowaniu strategii firmy, możliwość zdobycia doświadczenia przez zaangażowanie w unikalne projekty, a gdy firma ma zagranicznego właściciela możliwość odbycia stażu w innych oddziałach, czy możliwość dalszego kształcenia (studia doktoranckie, MBA).

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA