Czego boi się menedżer i skąd strach przed menedżerem?

- Menedżerowie powinni wyzbyć się odgadywania z góry spodziewanych zachowań pracowników na komunikowane informacje i planowane zmiany. Obserwuję, że często sądzą według siebie i wtedy rzeczywiście nabierają wątpliwości - twierdzi Agnieszka Szczepaniak z Oknoplastu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czego boi się menedżer i skąd strach przed menedżerem?

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

22 lut 2013 12:52


Przygotowując się do rozmowy z panią przejrzałam m.in. fora internetowe. W wielu miejscach pojawiły się opinie byłych pracowników Oknoplastu, którzy bynajmniej nie są ambasadorami firmy, a osobami, które nie szczędzą krytycznych uwag opisując współpracę z państwem. Takie komentarze uderzają w wizerunek firmy i zmieniają jej obraz w oczach nie tylko potencjalnych i obecnych pracowników, lecz także partnerów biznesowych. W jaki sposób dział HR radzi sobie z takimi sytuacjami?

Agnieszka Szczepaniak, dyrektor personalna, Oknoplast: - Aktualnie wiele firm, głównie tych dużych stanęło przed problemem tzw. forów internetowych typu „opinie o pracodawcach", na których bardzo ciężko znaleźć pozytywne informacje na temat firmy. Nie interweniujemy, tzn. nie prosimy o usuwanie krzywdzących komentarzy, kierując się zasadą, że usuwanie wypowiedzi wzmaga aktywność - od razu w miejsce jednego usuniętego komentarza pojawia się kilka nowych (tzw. efekt Barbry Streisand).

Pierwszą rzeczą jaką robimy, to staramy się zweryfikować informacje zamieszczone na forach, spotykamy się z menedżerami i sprawdzamy, na ile opisane zarzuty są zasadne. Jeżeli tak jest, to wprowadzamy odpowiednie możliwe zmiany, by ograniczyć tego typu sytuacje w przyszłości. To jedna z ważniejszych metod, którą wprowadziliśmy w naszej firmie.

Inne narzędzia jakie stosujemy w celu pozyskania informacji o firmie to klasyczny wywiad z pracownikami, którzy odchodzą w własnej woli. Przeprowadzamy z nimi rozmowy i pytamy, co wpłynęło na ich decyzję. Dzięki temu uzyskujemy informację o wszystkich nieprawidłowo działających obszarach, które można w firmie usprawnić i udoskonalić. W pytaniu wskazała pani na bardzo ważny problem, z którym muszą zmierzyć się dzisiaj pracodawcy. Cały czas zastanawiamy się, jak sobie radzić ze zjawiskiem forów pracowniczych, tym bardziej, że na strony zaglądają także nasi potencjalni pracownicy i obecni. Specjaliści twierdzą, że aktywność pracowników na forach internetowych będzie się zwiększać.

Dynamicznie rozwijająca się firma musi mieć mocny dział HR. Mieliście problem ze znalezieniem takich specjalistów?

- Był z tym duży problem. Ekspertów z branży HR jest stosunkowo niewielu, a do tego trudno znaleźć kandydatów, którzy oprócz wiedzy, będą mogli wykazać się także doświadczeniem i umiejętnościami praktycznymi. Przez półtora roku szukaliśmy np. specjalisty ds. budowania systemu wynagrodzeń.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA