BlaBlaCar: Gdy przestają być anonimowi, zachowują się odpowiedzialnie

Mają pod sobą miliony użytkowników, ale o strategii rozmawiają tylko czasami. Twierdzą, że ich pomysł opiera się na zaufaniu i nie zarabiają na nim. Inwestorzy pompują miliony w serwis BlaBlaCar, który rozwija się w kolejnych krajach, również w Polsce.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

BlaBlaCar: Gdy przestają być anonimowi, zachowują się odpowiedzialnie

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

29 lip 2014 6:02


Serwis BlaBlaCar ma ponad 8 mln użytkowników na całym świecie, zarządza nim ok. 150 osób, w Polsce jest was tylko ok. 10. Jak się to udaje?

Michał Pawelec, prekursor BlaBlaCar w Polsce: Funkcjonowanie BlaBlaCar opiera się na zaufaniu. Stawiamy na wiarygodność użytkowników przez budowanie ich profili razem z opisami oraz zdjęciami (także pojazdów) czy połączeniem z Facebookiem. Kierowcy weryfikowani są dodatkowo przez system ocen od pasażerów, które widoczne są dla innych użytkowników.

Wiadomo, że im wyższa reputacja, tym większa pewność, że przejazd będzie bezpieczniejszy. Staramy się eliminować anonimowość. W serwisie pozostaje ślad aktywności użytkownika. Ludzie, gdy przestają być anonimowi, zachowują się odpowiedzialnie.

Czyli serwis niejako sam się zarządza?

– 98 proc. wystawianych ocen w serwisie to oceny pozytywne. Można więc powiedzieć, że użytkownicy dobrze rozumieją zasady działania BlaBlaCar. Tych, którzy od nich odbiegają, mogą zgłaszać nam inni. Oczywiście w takich wypadkach oczekujemy też wyjaśnienia drugiej strony, bo kierowcy mógł się przecież np. zepsuć samochód i dlatego nie dojechał na umówione miejsce. Jeżeli użytkownik dalej nie przestrzega regulaminu, to ostrzegamy go lub blokujemy. Dotychczas jednak nie dochodziło do jakiś szczególnie niebezpiecznych sytuacji, nie odnotowaliśmy też żadnych przestępstw podczas wspólnych przejazdów.

Tworzycie jeden zespół, ale działacie w 12 krajach. W jaki sposób pracujecie nad wspólną strategią?

– Raz na jakiś czas wszyscy spotykamy się w centrali firmy i wymieniamy doświadczeniami. Poza tym jesteśmy w stałym kontakcie dzięki rozmowom skype'owym, czatom i innym kanałom komunikacji internetowej. BlaBlaCar to nowoczesna, dynamicznie zarządzana firma, gdzie bardzo dużą wagę przywiązujemy m.in. do komunikacji wewnętrznej.

Z jednej strony BlaBlaCar to serwis społecznościowy, ale z drugiej – odpowiadacie za jego funkcjonowanie. Za błędy także?

– Mamy specjalną skrzynkę kontaktową dostępną przez całą dobę, gdzie bezpośrednio można zgłaszać uwagi i problemy. Ponieważ jesteśmy serwisem społecznościowym i, technicznie rzecz biorąc, jedynie kojarzymy kierowców z pasażerami, nie jesteśmy oczywiście w stanie zapewnić w kilka minut transportu dla osoby, która ma problemy z dojazdem.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA