Agencje rekrutacyjne i HR-owcy się kończą? Nadchodzi duża zmiana

Rekrutacje przenoszą się do sieci społecznościowych. Po drugie - coraz większą popularnością cieszy się praca z polecenia, za którą firmy są w stanie zapłacić nawet 10 tys. zł. Jaki los zatem czeka HR-owców i agencje rekrutacyjne? - Uważam, że za pięć, najdalej dziesięć lat będą tylko na rynku agencje specjalizujące się w danej branży - mówi Tomasz Szpikowski, współzałożyciel start-upu LepszaPraca.pl.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Agencje rekrutacyjne i HR-owcy się kończą? Nadchodzi duża zmiana

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

16 cze 2016 7:11


Skąd pomysł na założenie platformy LepszaPraca.pl, poprzez którą firmy poszukują specjalistów, ale nie bezpośrednio, tylko przez ich znajomych – tzn. płacąc za polecenie kogoś do pracy?

Tomasz Szpikowski, współzałożyciel platformy LepszaPraca.pl: - Zleciliśmy badanie, z którego wynika, że 48 proc. osób, które w ostatnim czasie zmieniły pracę, zrobiło to za pośrednictwem portali społecznościowych i przez rekomendacje. Zatem większość rekrutacji przeniosła się do internetu, brakuje jednak adekwatnych narzędzi, które faktycznie ułatwiają pracę działów HR. Brakuje także rzetelnych informacji na temat rozpowszechnienia zjawiska polecania pracy w internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Tę lukę ma wypełnić nasz start-up, rozwijając pomysł wykorzystania mediów społecznościowych oraz crowdsourcingu w rekrutacji.

Dlaczego tak się stało, że rekrutacja przeniosła się do mediów społecznościowych? Z jakiego powodu dotychczasowe metody rekrutacji – umieszczenie oferty pracy w internecie, CV spływające do firm, przestały się sprawdzać?

- Dlatego, że na portale z ogłoszeniami o pracę zaglądają osoby, które pracy poszukują. Poza tym często jest też tak, że na ogłoszenie o pracę odpowiadają osoby, których kompetencje niekoniecznie odpowiadają temu, czego poszukuje pracodawca. Tymczasem firmy potrzebują dziś specjalistów o sprecyzowanych umiejętnościach, a oni najczęściej mają pracę i nie zawsze myślą o zmianie. Dlatego trzeba ich poszukiwać aktywnie i praca z polecenia ma to ułatwić, ma wyłowić pracownika, który nie myślał o zmianie pracy.

I poprzez oferowanie nagród za polecenie pracownika ma być łatwiej, szybciej i taniej? Skąd przekonanie, że ta metoda jest lepsza?

- Z badania, które przeprowadziła dla nas firma Combine przy wsparciu Sotrendera wynika, że zatrudnienia z rekomendacji są oceniane najwyżej. Osoby, które są polecane do pracy bardzo dobrze się w niej sprawdzają i w rankingu pozyskiwania pracowników, rekomendacje są narzędziem numer jeden. Czy jest taniej? Koszt rekrutacji poprzez umieszczenie ogłoszenia w tradycyjnym portalu to jest około 700-800 zł. Koszt rekrutacji przez agencję rekrutacyjną to jest między półtora a dwoma wynagrodzeniami, czyli jeżeli mówimy o specjaliście IT, który zarabia 10 tys. zł brutto – co jest obecnie standardem – to powiedzmy sobie, że to jest ok. 15 tys. zł. Przy czym, trzeba zwrócić uwagę, że pracuje nad tym jeden konsultant, który prowadzi jednocześnie piętnaście projektów rekrutacyjnych, a ostatecznie i tak prześle kandydatury wyciągnięte z LinkedIn czy innych portali społecznościowych. U nas średnia nagród za polecenie jest w granicach 5-6 tys. zł.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

zyzyzy 2016-06-17 20:25:57

Ja też się nie zgadzam. Agencje nie tylko rekrutują pracowników - zajmują się też obsługą kadrową i płacową. A co jeśli jakiś specjalista nie ma Facebooka ? Nie każdy musi mieć. Lekarze albo informatycy zazwyczaj maja po 10 ofert pracy z każdej strony. Może zacznijcie tworzyć agencje z przyuczeniem do konkretnej pracy?

italents.pl 2016-06-16 14:56:49

hmm nie do końca się zgodzę z treścią artykułu :) A co z gwarancją za poleconą osobę? Co z tego, że ktoś przyprowadzi kolegę, polecający dostanie swoje 6 tysięcy, a kolega odejdzie? Nie spotkałem się także z tym, aby ktoś przez fejsa rekrutował specjalistów. Przez Fejsa to można kelnerów niewykwalifikowanych zatrudniać, albo ludzi do roznoszenia ulotek....

REKLAMA