Nie tylko pensja motywuje pracownika. Co jeszcze?

Prywatna opieka stomatologiczna, karty sportowe i kursy językowe – oto najpopularniejsze wśród pracowników świadczenia pozapłacowe. Które z nich najbardziej motywują do pracy?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nie tylko pensja motywuje pracownika. Co jeszcze?

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

27 cze 2014 6:35


Jak wynika z raportu Grafton Recruitment "Raport: Świadczenia Pozapłacowe 2014 - oczekiwania a rzeczywistość", dodatkowe świadczenia motywują 41 proc. przebadanych pracowników (5. miejsce w zestawieniu) do wyboru lub zmiany miejsca pracy (niezmiennie na pierwszym miejscu jest wynagrodzenie - ok. 95 proc. ankietowanych). Najbardziej zainteresowane benefitami są osoby z sektora prawniczego, finansów i księgowości, kadr oraz sprzedaży i obsługi klienta.

Wśród mężczyzn najważniejszy jest dostęp do nowych technologii (aplikacje i urządzenia mobilne w pracy). Tak zadeklarował co trzeci ankietowany. Kobiety częściej wybierają karnety na basen i siłownię, kursy doszkalające, czy bilety do kina lub teatru (47 proc.).

Wspólnym mianownikiem jest to, że obie grupy najbardziej zainteresowane są dodatkowymi świadczeniami medycznymi.

– Chodzi o dofinansowanie rozszerzonej, prywatnej pomocy medycznej nie tylko dla pracownika, ale również dla jego najbliższej rodziny – wyjaśnia Paulina Kosin z Grafton Recruitment.

Kolejne świadczenie pozapłacowe, które najbardziej motywuje do pracy to karty sportowe. Zainteresowanie karnetami do ośrodków treningowych i klubów wskazało 42 proc. ankietowanych (według badań Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy 2012" było to wówczas ok. 36 proc. pracowników). Rośnie także zainteresowanie kursami językowymi oferowanymi przez pracodawców (34 proc.).

Jak na potrzeby pozapłacowe reagują firmy? Według tegorocznych badań ARC Rynek i Opinia „Potencjał rynku świadczeń pozapłacowych" pracodawcy na polskim rynku oferują średnio 4,8 różnego rodzaju świadczeń pozapłacowych. W tym celu rocznie na pracownika przeznaczają 726 zł. Jest to o 17 zł więcej niż przed rokiem.

– Z badań wynika, że do najpopularniejszych świadczeń niegotówkowych oferowanych w firmach należą dodatkowe szkolenia i kursy językowe, takiej odpowiedzi udzieliło 40 proc. przebadanych firm, popularnością cieszą się również bilety na imprezy kulturalne - 28 proc. wskazań i rozwiązania sportowo-rekreacyjne (17 proc.) – wylicza Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników Sodexo Benefits and Rewards Services, na której zlecenie powstało badanie ARC Rynek i Opinia.

Dodatkowymi motywatorami dla pracowników według raportu "Raport: Świadczenia Pozapłacowe 2014 - oczekiwania a rzeczywistość" są: samochód służbowy i prywatna opieka stomatologiczna (ok. 30 proc. badanych); dofinansowanie dojazdów do pracy (ok. 25 proc.), czy dopłata do studiów (ok. 21 proc). Natomiast najniżej oceniane świadczenia pozapłacowe to m.in.: zniżki na produkty firmowe (niespełna 3 proc. zainteresowanych); telefon komórkowy do prywatnego użytku (ok. 8 proc.), czy wyjazdy integracyjne (9 proc.).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

piotrek 2014-06-30 23:11:43

Jeśli chodzi o te technologie to coś w tym jest, odkąd mamy memindera (system szkoleń) to tylko widzę, jak wszyscy tam coś klikają ;) a szef od czasu do czau test zrobi a to wiadomo, że też motywuje ;)

REKLAMA