Coraz więcej kobiet za kierownicą w pracy. Zarabiają lepiej niż mężczyźni

Kierowcom bardziej opłaca się pracować w sektorze publicznym. Co ciekawe, kobiety "na państwowym" zarabiają więcej niż mężczyźni. Na jakie wynagrodzenia mogą liczyć?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Coraz więcej kobiet za kierownicą w pracy. Zarabiają lepiej niż mężczyźni

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

28 sie 2014 11:05


Kierowcy ciężarówek i autobusów zatrudnieni w sektorze państwowym zarabiali o 42 proc. więcej niż kierowcy pracujący w sektorze prywatnym – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, opracowanych przez firmę Sedlak & Sedlak. Co ciekawe, kobiety pracujące w tym zawodzie zarabiały „na państwowym” więcej niż mężczyźni.

Czytaj też: Kierowcy ciężarówek pilnie poszukiwani w Niemczech

Najwięcej pań należało do grupy kierowców autobusów i ciężarówek zatrudnionych w sektorze publicznym. Na ogólną liczbę 45 tys. zatrudnionych w tej grupie, kobiet było 1,2 tysiąca, natomiast w sektorze prywatnym ciężarówkami i autobusami kierowało ok. 500 pań.

Można domniemywać, że stosunkowo liczna reprezentacja kobiet w grupie „kierowcy ciężarówek i autobusów zatrudnieni w sektorze publicznym” wynika z coraz częstszego zatrudniania pań w komunikacji miejskiej. Zarobki kobiet pracujących jako kierowcy ciężarówek i autobusów w sektorze publicznym były o niemal 56 proc. wyższe niż ich koleżanek z sektora prywatnego. 

Czytaj też: Kierowcy mogą upomnieć się o kasę za źle przespane noce. To nawet 2,5 mld zł

Wśród kierowców samochodów ciężarowych i autobusów najniżej opłacani byli pracownicy najmłodsi i najstarsi. Niskie wynagrodzenia otrzymywali z jednej strony przedstawiciele grupy wiekowej 21-24 lata, zazwyczaj początkujący kierowcy, którzy dopiero zaczynają karierę zawodową, z drugiej zaś grupa kierowców w wieku 65 lat i więcej.

Przeciętne miesięczne pensje kierowców z grupy wiekowej 21-24 lata były równe 2 212 zł, natomiast z grupy 65+ były znacznie niższe i wynosiły 1 860 zł.

Przypomnijmy, że w roku 2012, w którym GUS przeprowadzał badanie, ustawowa płaca minimalna wynosiła 1 500 zł. Trzeba też zaznaczyć, że osoby, które przekroczyły 65 rok życia, w 2012 roku miały już, co do zasady, prawo do przejścia na emeryturę.

Grupa kierowców po 65 roku życia była więc w sytuacji szczególnej – można przypuszczać, że znaczącą jej część stanowiły osoby dorabiające sobie do emerytury bądź też nieposiadające stażu wymaganego do jej otrzymania. Tacy pracownicy nie mają silnej pozycji negocjacyjnej na rynku pracy.

Najwyższe przeciętne miesięczne wynagrodzenie wśród kierowców w 2012 roku dotyczyło osób z grupy wiekowej 55-59 lat i wynosiło 3 035 zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA