Benefity nie działają już na handlowców motywująco. Jak to zmienić?

Wynagrodzenie finansowe handlowców zależy od uzyskiwanych przez nich wyników. Oprócz stałych premii otrzymują liczne benefity. Sęk w tym, że stają się one dla nich powszednie i tracą moc motywacyjną.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Benefity nie działają już na handlowców motywująco. Jak to zmienić?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

22 lip 2013 8:00


- Wynika to z nieumiejętnego stosowania motywatorów. Według mnie bodziec motywujący finansowo np. premia, przestaje spełniać swoją funkcję, jeśli jest stosowany w systemie ciągłym. Pracownik zaczyna się do stałych benefitów przyzwyczajać i traktuje je nie jako bonus, ale jako pewnik, który mu się wręcz należy - mówi Sebastian Kukieła, project menedżer ds. handlowych.

Swoje wnioski opiera na badaniu, które przeprowadził wśród osób zatrudnionych w sektorze handlowym na południu Polski. 70 proc. jego respondentów stanowili mężczyźni, 30 proc. kobiety.

Choć 93 proc. pytanych twierdzi, że ma wiedzę, w jaki sposób są zbudowane zasady wynagradzania w ich organizacji, to 65 proc. z nich nie jest zadowolonych z tego, ile zarabia. W takim razie, co ich trzyma w danej firmie? Inne motywatory, do których szybko się przyzwyczajają.

Mariusz Głowacki, doradca z firmy Centrum Efektywności szacuje, że około 25 proc. handlowców w skali roku odchodzi z pracy. Szczególnie ci, którzy pracują w dynamicznie rozwijającym się środowisku handlowym, np. na Śląsku czy w Warszawie. Decyzjom o zmianie pracy sprzyja wciąż wysoka liczba ofert pracy dla handlowców.

- W II kw. 2013 r. w serwisie Pracuj.pl pracodawcy opublikowali 37 tys. 681 ofert pracy dla specjalistów w dziale handel i sprzedaż. To prawie o 8 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2012 r. - mówi Elżbieta Flasińska, do której należy portal Pracuj.pl.

Fakt, że handlowcy mogą przebierać w ofertach firm, w których większość stosuje podobne motywatory sprawia, że już na etapie szukania pracy, firma, która nie oferuje atrakcyjnego pakietu dodatków, może nie być interesująca. Benefity stały się bowiem podstawą.

W badaniu przeprowadzonym przez Sebastiana Kukiełę, najwięcej pracowników identyfikowało w swoich firmach takie benefity, jak: premie finansowe za osiągane efekty - 84 proc., szkolenia - 57 proc. (atrakcyjne szczególnie dla osób młodych, dla których ważny jest własny rozwój), nienormowany czas pracy i wysokie wynagrodzenie - 55 proc., awans i otrzymanie nagrody uznaniowej - 48 proc.

Pracownicy wymieniali również: nagrody rzeczowe i jubileuszowe, fundusz socjalny, dopłaty do wczasów, regularne podwyżki, prywatną opiekę medyczną i dodatkowy urlop.

Badani dodatkowo zostali zapytani o pozostałe motywatory występujące w ich organizacji, lecz bez konkretnego wskazania na samochód czy telefon służbowy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA