Auto służbowe? To nie tylko narzędzie pracy, ale i silna motywacja pracowników

Sytuacja gospodarcza zmusiła przedsiębiorców do cięcia kosztów. Pracodawców często nie stać na podwyżki, więc poszukują oni innych sposobów na zatrzymanie dobrych pracowników. Według badań, najbardziej pożądanym benefitem wśród pracowników jest samochód służbowy. Jak się okazuje to również bardzo korzystne rozwiązanie dla pracodawcy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Auto służbowe? To nie tylko narzędzie pracy, ale i silna motywacja pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

24 paź 2013 10:14


Badania "Międzynarodowe polityki samochodowe" (International Car Policies) przeprowadzone wśród firm z 76 krajów przez Mercer, pokazały, że samochody służbowe są najbardziej popularnym benefitem w obu Amerykach, a najmniej w rejonie Pacyfiku. Uprawnienie do samochodu służbowego jest również powszechne w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

W Polsce, w oczach pracowników, to jeden z najbardziej wartościowych i pożądanych benefitów. Potwierdzają to badania Sedlak&Sedlak przeprowadzone w tym roku. Auto służbowe do użytku prywatnego to dla pracowników benefit pożądany porównywalnie mocno do elastycznego czasu pracy czy ubezpieczenia na życie.

Firmy w Polsce wciąż traktują auto głównie jako narzędzie pracy, podczas gdy pracownicy cenią sobie ten benefit. Pracodawcy utrzymując flotę aut służbowych, niezbędnych do funkcjonowania biznesu, i tak ponoszą związane z tym koszty. Możliwość użytkowania auta do celów prywatnych to dla pracownika wygoda i brak dodatkowych kosztów związanych z takimi obowiązkami jak wymiana opon, przegląd czy naprawa usterek.

Ponadto, możliwość użytkowania auta służbowego to dla pracownika wyróżnienie, prestiż - poczucie, że „firma mnie docenia". Motywująco działa również możliwość wymiany marki, podniesienie klasy auta czy jego dodatkowe doposażenie.

A jakie korzyści czerpią pracodawcy? Auto służbowe, to nie tylko alternatywa dla tradycyjnej „kilometrówki", której rozliczanie pochłania często godziny pracy administracji, ale również ważny element wizerunku rynkowego pracodawcy i partnera biznesowego oraz element motywujący i wartościujący. Ponadto samochód służbowy może być wygodną i przede wszystkim mniej kosztowną alternatywą dla podwyżki, z czego coraz częściej korzystają przedsiębiorcy, którzy decydują się na oddanie zarządzania flotą profesjonalnym dostawcą usług CFM (car fleet management).

Podwyżka w wysokości 1500 zł brutto to dla pracodawcy dodatkowy koszt na poziomie 1777 zł, podczas gdy pracownik zyskuje niewiele ponad 1000 zł. Wspomniane 1500 zł to koszt raty wynajmu długoterminowego dla auta wysokiej klasy typu Alfa Romeo Giulietta. Dla pracodawcy taka inwestycja nie generuje dodatkowych kosztów, co więcej umożliwia odliczenie kosztu od podatku. Bilans kosztów pensji oraz raty wynajmu długoterminowego jest więc korzystniejszy dla pracodawcy niż dodatkowe koszty związane z wyższą pensją.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA