Aon Hewitt: W wielu firmach premie w ogóle się nie sprawdzają

Najpopularniejszym celem wdrażania systemów premiowych w Polsce i Europie jest poprawa wyników finansowych i efektywności działania organizacji. Niestety, ponad połowa firm ma poczucie, że wdrożone u nich systemy nie spełniają dobrze tej roli - wynika z badania European Bonus & Sales Compensation Survey 2014 Aon Hewitt.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Aon Hewitt: W wielu firmach premie w ogóle się nie sprawdzają

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

31 lip 2014 10:10


- Kluczem do sukcesu w budowie skutecznego systemu premiowego jest odpowiedni dobór kryteriów premiowania. Stąd, aż 42 proc. badanych firm deklaruje przeprowadzenie zmian w tym obszarze jeszcze w tym roku. Niemniej jednak, odpowiednie i realne cele premiowe nie są jeszcze gwarantem skuteczności systemu motywacyjnego - zauważa Krystian Oppenheim, ekspert ds. wynagrodzeń w Aon Hewitt.

Czytaj też: Premie finansowe mogą... zrujnować biznes i zniszczyć firmę

- Nasze badanie pokazało, że w firmach, które osiągają wysokie wyniki biznesowe wdrożone są jasno określone, przejrzyste zasady naliczania premii, ściśle połączone z procesem oceny pracowników. Jednocześnie, w firmach osiągających sukcesy rynkowe zauważamy intensywne działania komunikacyjne nt. celów premiowych i sposobów ich osiągania. Działania te, co istotne, prowadzone są przez najwyższą kadrę menedżerską - dodaje Oppenheim.

Prowadzone przez Aon Hewitt badanie pokazało, że w firmach, które w ostatnich latach nie realizowały założonych wyników biznesowych jedną z istotniejszych barier efektywności systemu premiowego był brak odpowiedniej komunikacji na jego temat. Problem ten zasygnalizowało aż 51 proc. uczestników.

Zapytani o najefektywniejsze metody komunikacji, uczestnicy badania w większości wskazywali indywidualne spotkania pracownika z przełożonym oraz pisemne komunikaty wysyłane od prezesa lub innych osób z grona najwyższej kadry menedżerskiej.

- Widać wyraźnie, że oprócz odpowiedniego skonstruowania systemu, warunkiem niezbędnym do efektywnego wdrożenia jest zaangażowanie i umiejętności liderów - mówi Krystian Oppenheim. - System premiowy powinien być elementem zaplanowanego, regularnego procesu zarządzania wynikami, polegającego na odpowiednim komunikowaniu i monitorowaniu wyników firmy i pracowników - dodaje.

Dodatkowo w informowaniu pracowników nt. zasad premiowania pracownikom coraz większą rolę odgrywają nowe formy komunikacji. W porównaniu do analogicznego badania przeprowadzonego przez Aon Hewitt w roku 2011, intranet był trzy razy częściej wskazywany jako efektywne narzędzie komunikacji. Na liście metod ocenianych jako skuteczne pojawiły się także tzw. Total Rewards Statements (indywidualne raporty dla pracowników pokazujące im wartość całego pakietu wynagrodzeń i świadczeń).

Więcej na temat TRS czytaj tutaj: Rachunek od szefa. Czy warto stosować Total Reward Statement?

Dostrzegając powyższe wyzwania i trendy, zmian w systemach motywacyjnych w bieżącym roku dokonuje 71 proc. firm w Europie. Wdrożenie dodatkowych form komunikacji i szkoleń to drugie po zmianie kryteriów premiowych, najpopularniejsze rozwiązanie.

*Badanie European Bonus & Sales Compensation Survey 2014 przeprowadzono w pierwszym kwartale 2014 roku w 15 krajach europejskich. Uczestnicy reprezentują 21 różnych sektorów działalności gospodarczej.  

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA