Ze stresem można się oswoić, a nawet... żyć dłużej

Stres w pracy może działać dwojako - motywować ludzi do działania albo obniżać ich wydajność. Alistair Cox, szef firmy Hays twierdzi, że stres można kontrolować tak, aby przynosił tylko dobre skutki.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Ze stresem można się oswoić, a nawet... żyć dłużej

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

6 kwi 2015 14:31


- Poprzez podniesienie organizmu do stanu gotowości, człowiek pracuje na najwyższych obrotach. Jeśli zestresowany pracownik umiejętnie radzi sobie z napięciem, osiąga wtedy najlepsze wyniki - twierdzi Cox. Stres często jest jednak postrzegany jako powód do zmartwień, mimo że organizm potrafi sobie z nim doskonale radzić.

Czytaj też: Stres wymusza żołnierski język w pracy. W mediach "ku**y" lecą na okrągło

- Dlatego też liderzy powinni wiedzieć jak ujarzmić reakcję na stres, znać sytuacje stresogenne i radzić sobie z nimi w efektywny sposób. Pozytywne podejście do napięcia jest cenne dla zespołu - dodaje CEO Hays i przekonuje, że badania dowodzą, że pod wpływem dobrze zarządzanego stresu nie tylko polepszają się wyniki pracy, ale też długość życia pracownika.

Jego zdaniem lider powinien się nauczyć, jakie sytuacje mogą wywołać napięcie w zespole, aby móc zainterweniować, zanim stres negatywnie wpłynie na wyniki pracy. Równocześnie członkowie zespołu powinni wiedzieć, że w stresujących sytuacjach mogą prosić o wsparcie nie tylko swoich współpracowników, ale też szefa.

Czytaj też: 3 mln niemieckich pracowników sięga po środki dopingowe. Nie wytrzymują stresu w pracy

Należy pamiętać, że większość sytuacji stresogennych jest poza naszą kontrolą. - Czasami nie jesteśmy w stanie zmienić okoliczności zdarzenia, ale możemy zmienić naszą reakcję. Jeśli mamy negatywne podejście do stresu, to ma on na nas właśnie taki wpływ. Postrzegając stres jako narzędzie przygotowujące do podjęcia nowego wyzwania, możemy nauczyć się efektywnie go wykorzystywać - przekonuje Cox.

Badania pokazują, że reakcja ciała na czynniki stresogenne różni się pomiędzy osobami pozytywnie i negatywnie oceniającymi stres. W obu przypadkach ciśnienie krwi rośnie, ale inaczej zachowują się naczynia krwionośne – rozszerzają się dostarczając więcej tlenu do mózgu w przypadku pozytywnej i zwężają w przypadku negatywnej oceny.

- Dlatego zmiana podejścia do stresu automatycznie redukuje poziom niepokoju i zwiększa pewność siebie w stresujących sytuacjach. Lider powinien być osobą, która ułatwi pracownikom osiągnięcie tych korzyści - twierdzi Cox.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA