Polacy w czołówce najbardziej zestresowanych pracowników na świecie

Z badań OECD Employment Outlook wynika, że stres w pracy odczuwa aż 53,2 proc. Polaków – zajmujemy trzecie miejsce za Turcją (67,5 proc. permanentnie zestresowanych pracowników) i Grecją (58 proc.).
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polacy w czołówce najbardziej zestresowanych pracowników na świecie

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

2 wrz 2015 11:57


Ponad połowa Polaków odczuwa stres w pracy. Tak wynika z badań OECD Employment Outlook 2014. Dla porównania, w innych krajach z naszego regionu pracownicy stresują się mniej (Czechy 43,4 proc., Niemcy 42,4 proc.). Natomiast najmniej zestresowani są Szwedzi (14,7 proc.) i Norwegowie (18,2 proc.).

Dlaczego należymy do grona najbardziej zestresowanych pracowników na świecie?

Przyczyn jest kilka. Jednym z najważniejszych jest presja czasowa i nacisk na nierealistyczne wyniki, na przykład wyśrubowane normy sprzedażowe. Istotna jest także duża niepewność co do przyszłości, zwłaszcza że często jest powiązana z niskimi wynagrodzeniami. Do tego dochodzi rozszerzanie zakresu obowiązków, wielozadaniowość, a także zły klimat w pracy, autorytarne formy zarządzania oraz brak identyfikacji z firmą.

Stres kosztuje

Wysoki poziom stresu wśród pracowników ma swoje konsekwencje. Pojawiają się błędy, maile bez odpowiedzi, nie obsłużeni klienci. Do tego dochodzi spadek motywacji i większa liczba konfliktów.

– Z kolei brak zaangażowania wpływa na efektywność, ale także na brak innowacji, co często się podkreśla w diagnozach polskiej gospodarki. Wszystko to trudno pokazać za pomocą liczb, choć niektóre elementy są wymierne. Najlepiej przez porównanie stanu przed i stanu po zmianach w danej firmie – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska.

Organizacja pracy bez stresu

Nie ma jednej, skutecznej zawsze i wszędzie metody usuwania stresu. Można jednak stworzyć warunki, dzięki którym pracownikom będzie się pracowało lepiej, a poziom stresu będzie mniejszy.

– Pomaga w tym na pewno dobrze zorganizowane miejsce pracy, niezależnie od tego, czy jest to biurko czy gniazdo produkcyjne. Istotna jest także przejrzysta i otwarta komunikacja. Pracownicy chcą widzieć celowość swoich zadań i swoje miejsce w strukturze organizacji – wyjaśnia Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Kolejnym ważnym elementem jest realistyczne planowanie. Przy czym dzienny lub tygodniowy plan powinien mieć bufor czasowy – bez niego plan szybko się posypie. Lepiej dać pracownikowi trzy godziny na wykonanie zadania zamiast dwóch. Jeśli zostanie czas, to można go wykorzystać.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.