Nie tylko jak leczyć, ale i jak rozmawiać. Tego będą uczyć się studenci medycyny

O tym, jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć będzie uczył Śląski Uniwersytet Medyczny, a Uniwersytet Medyczny w Białymstoku do programu studiów od II do V roku wprowadził przedmiot ''Profesjonalizm w medycynie''.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nie tylko jak leczyć, ale i jak rozmawiać. Tego będą uczyć się studenci medycyny

PODZIEL SIĘ


Autor: RynekZdrowia.pl/Katarzyna Rożko

www.rynekzdrowia.pl

6 paź 2014 8:35


Projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach dotyczący zajęć z komunikacji dla przyszłych lekarzy właśnie został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Kompetencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Czytaj też: W Polsce za mało lekarzy i studentów medycyny. Co zrobić z powiększającą się luką na rynku?

Program pt. ''Jak rozmawiać, żeby dobrze leczyć? Warsztaty komunikacji i staże dla przyszłych lekarzy'' przeznaczony jest dla studentów ostatniego semestru jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim prowadzonym na Wydziale Lekarskim w Katowicach oraz Wydziale Lekarskim z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu.

Czytaj też: Studia w Europie Wschodniej popularne wśród niemieckich studentów

Ma charakter pilotażowy. Planuje się, że w warsztatach z zakresu komunikacji z pacjentem udział weźmie 60 studentów, a 30 z nich odbędzie staż (m.in. w hospicjach oraz na oddziałach onkologicznych i pediatrycznych.)

- Pomysł na projekt to wynik własnych obserwacji oraz rozmów ze studentami, którym brakowało umiejętności komunikacji z pacjentami, a często także w wewnątrz zespołu. W ramach zajęć symulacyjnych w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej problem ten jest często zauważany i identyfikowany przez samych studentów, którzy przyznają, że widzą braki w tej dziedzinie swoich kompetencji. Projekt jest więc próbą odpowiedzi na potrzeby przyszłych lekarzy - wyjaśnia mgr Małgorzata Perlak, psycholog pracujący w Centrum i pomysłodawca projektu.

Jak wynika z ogólnopolskich badań prowadzonych przez Naczelną Izbę Lekarską we współpracy z Polską Akademią Nauk, potrzeby te w grupie młodych lekarzy są znaczące. Tylko 8 proc. z nich uważa, że ich kompetencje w zakresie relacji z pacjentami są wysokie, a zaledwie 3 proc. badanych ocenia wysoko swoje umiejętności przekazywania trudnych wiadomości oraz wspierania pacjentów i ich rodzin w traumatycznych sytuacjach. Za to aż 65 proc. lekarzy do 35. roku życia zgłasza potrzebę zwiększenia swoich kompetencji w budowie relacji z pacjentami.

Mgr Małgorzata Perlak wskazuje, że to, co czyni dobrego lekarza, to nie tylko wiedza i umiejętności praktyczne, ale także kompetencje miękkie, czyli właśnie związane z komunikacją.

- Niemal każdy z nas był lub będzie pacjentem i chciałby, żeby lekarz, do którego trafi, wykazywał się wiedzą, ale również odrobiną empatii i ''ludzkiego podejścia'' - mówi psycholog.

Cały artykuł czytaj w serwisie rynekzdrowia.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.