Laptop na biurku niezgodny z zasadami BHP

Przepisy dotyczące ergonomii pracy powstawały, gdy komputery mobilne były rzadkością w biurach. Stawiane na biurkach pracowników bez dodatkowego wyposażenia nie spełniają obowiązujących zasad BHP.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Laptop na biurku niezgodny z zasadami BHP

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

10 lip 2013 8:00


Przepisy dotyczące ergonomii pracy określają m.in. parametry wyposażenia meblowego, warunki oświetleniowe w miejscu pracy, wymagania dotyczące sprzętu wykorzystywanego w pracy czy aranżacji wszystkich elementów stanowiska zapewniających prawidłową pozycję pracownika.

Większość przepisów powstała kilkanaście lat temu (po 1990 r.), gdy komputery mobilne typu laptop, notebook, netbook czy tablet PC jeszcze nie istniały lub były w biurach rzadkością.

Tymczasem stanowisko pracy wyposażone jedynie w „goły" komputer przenośny, bez dodatkowych akcesoriów poprawiających jego ergonomię, nie tylko nie zapewnia choćby minimum ergonomii, ale nie spełnia obowiązujących w Polsce przepisów BHP.

Zagrożenia

Nieergonomiczne stanowiska pracy oznaczają poważne zagrożenia dla zdrowia pracowników. Nieprawidłowa postawa siedząca może doprowadzić do nadmiernych obciążeń kręgosłupa w odcinku lędźwiowo-krzyżowym, złe ułożenia rąk na klawiaturze i na myszce może skończyć się zmianami zwyrodnieniowymi (zespół cieśń nadgarstka), a zbyt pochylona głowa może skutkować przeciążeniem kręgosłupa w odcinku szyjnym.

- Ich skutkiem są zespoły bólowe, które początkowo mają charakter przejściowy. Jeśli jednak warunki pracy nie zostaną poprawione, często dochodzi do tak poważnych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, że ból staje się uporczywy i przewlekły, co może prowadzić do konieczności długotrwałego leczenia, a nawet interwencji chirurgicznej - ostrzega Wojciech Żłobiński, fizjoterapeuta i rehabilitant, specjalizujący się w chorobach związanych z pracą biurową, wykładowca Śląskiej Wyższej Szkoły Informatyczno-Medycznej.

W przypadku kontroli wykonanej przez inspektora Państwowej Inspekcji Pracy, większość stanowisk pracy wyposażonych w komputer przenośny typu laptop, bez zewnętrznej klawiatury, myszy, podstawki podwyższającej ustawienie ekranu komputera, czy bez podłączenia do zewnętrznego monitora mogłaby być zakwestionowana jako niespełniające wymogów BHP. - Konsekwencją jest także spadek efektywności pracowników oraz coraz częstsze absencje chorobowe - twierdzi Maciej Żłobiński, właściciel firmy Activus, specjalizującej się w tworzeniu optymalnych warunków pracy intelektualnej oraz dostawie wyposażenia meblowego dla firm i instytucji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.