Dobra akustyka w miejscu pracy. W życie wchodzą nowe przepisy

Amerykańskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (USGBC) wprowadziło nowelizację w systemie ekologicznej certyfikacji budynków LEED. Jeden z najważniejszych certyfikatów środowiskowych w branży budowlanej wychodzi naprzeciw potrzebom pracowników nieruchomości biurowych i komercyjnych, wprowadzając nowe kryterium dotyczące akustyki wnętrz, które przyczyni się do poprawy komfortu ich pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dobra akustyka w miejscu pracy. W życie wchodzą nowe przepisy

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

6 lis 2013 13:45


Norma LEED v4 zacznie obowiązywać od połowy listopada 2013 roku. Wprowadzono w niej zasadnicze zmiany, szczegółowo określając nowe kryteria jakości środowiska wewnętrznego budynków, gdzie duże znaczenie przypisano obszarowi akustyki. Nowelizacja precyzuje między innymi rekomendowane maksymalne wartości czasu pogłosu - standardowego parametru opisującego akustykę wnętrza. Zgodnie z LEED v4 czas pogłosu dla otwartych przestrzeni biurowych nie powinien wynosić więcej niż 0,8 sekundy, natomiast w pokojach biurowych i salach konferencyjnych 0,6 sekundy.

- Hałas negatywnie wpływa na naszą efektywność i samopoczucie w pracy. Z tego powodu istotne jest, aby w pomieszczeniach zagrożonych wysokim poziomem natężenia dźwięków, np. w biurach typu open space, wybierać materiały wykończeniowe, które będą tłumiły dźwięki, a nie je wzmacniały - tłumaczy Magda Szubert, Concept Developer - Office Environments, Ecophon Saint-Gobain.

Czas pogłosu zależy od powierzchni, od której odbija się dźwięk, dlatego dzięki zastosowaniu sufitu akustycznego o odpowiednio wysokim współczynniku pochłaniania można znacząco ograniczyć natężenie hałasu. Dodatkowo, w przypadku biur na planie otwartym istotną rolę odgrywają również inne parametry, np. zasięg dźwięku.

- W oparciu o badania możemy stwierdzić, że te aspekty mają największy wpływ na odczuwalny przez pracowników biurowych dyskomfort związany z hałasem. Już na poziomie 55 dB koncentracja, a tym samym efektywność pracy spada o 12 proc.- mówi Magda Szubert. - Umiejętne połączenie różnych rozwiązań akustycznych np. sufitów, paneli ściennych na wybranych fragmentach ścian i ekranów dźwiękochłonnych między grupami stanowisk, zapewni dobrą komunikację między pracownikami, którzy najczęściej ze sobą pracują oraz prywatność między osobami nie powiązanymi ze sobą zadaniami - dodaje ekspert.

Uzyskanie przez budynek certyfikatu LEED oznacza, że został on zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa, minimalizującymi niekorzystne oddziaływanie na środowisko naturalne oraz wewnętrzne takich obiektów. Przykładem „zielonych budynków", którym przyznano certyfikaty LEED w Polsce są między innymi: Tryton Business House w Gdańsku, Green Corner w Warszawie oraz Aquarius Business House we Wrocławiu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.