Zwolnienie z pracy: Jak zwalniać, żeby marka firmy nie ucierpiała?

• Rozstanie z pracownikiem to trudna i nieprzyjemna sprawa.
• Jest to także moment, który w bardzo dużym stopniu wpływa na opinię o pracodawcy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Zwolnienie z pracy: Jak zwalniać, żeby marka firmy nie ucierpiała?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

14 lut 2017 7:01


Nie zawsze jednak firmom udaje się rozstać z pracownikiem w przyjaznej atmosferze. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Niedawno media obiegła informacja o zakończeniu współpracy Przemysława Przybylskiego z Lotniskiem Chopina, gdzie od ponad 6 lat pełnił funkcję rzecznika prasowego. O niespodziewanym zwolnieniu poinformował Przybylski za pośrednictwem Facebooka. W opublikowanym poście pożegnał się ze współpracownikami, ponieważ nie dostał szansy od firmy, by zrobić to w inny sposób.

- Pracodawca nie pozwolił mi na wysłanie pożegnalnego maila ani sms-ów. Dlatego korzystam z tej formy kontaktu z państwem, choć zdaję sobie sprawę z jej ułomności i ograniczonego zasięgu – napisał Przybylski na Facebooku. - Chcę serdecznie podziękować wszystkim koleżankom i kolegom, z którymi miałem zaszczyt współpracować przez ponad sześć lat pracy na lotnisku – dodał, ale niesmak pozostał.

- Przy rozstaniu z pracownikiem należy bezwzględnie pamiętać o sprawach formalnych, ale nie wolno zapominać o aspekcie ludzkim. Bardzo ważne jest też, aby sytuacja związana z rozwiązaniem umowy z pracownikiem była wolna od okazywania nadmiernych emocji – mówi Marta Buszko-Pakosińska, menedżer HR w grupie OEX. - Warto być przygotowanym, aby maksymalnie ograniczyć stres i napięcie towarzyszące komunikowaniu zwolnień oraz pozwolić zachować dobrą opinię o pracodawcy mimo wszystko – dodaje.

Eksperci są zgodni, niezależnie od powodu zwolnienia, warto postępować profesjonalnie - nawet jeśli jest to rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Wtedy tez żadna ze stron nie ucierpi na rozstaniu.

Profesjonalizm przede wszystkim

Żaden powód zwolnienia nie usprawiedliwia braku profesjonalizmu u przełożonego. Jak wskazuje Marta Buszko-Pakosińska, bez względu na to, co było przyczyną rozstania z pracownikiem, menedżer powinien trzymać się kilku zasad. Przede wszystkim informacja o zwolnieniu powinna zostać przekazana indywidualnie zwalnianemu pracownikowi, nigdy na forum zespołu. Niestety bywa i tak, że szefowie nie informują o rozstaniu osobiście - wyręczają się osobami z działu HR.

- HR może, a nawet powinien uczestniczyć w takim spotkaniu, jednak dobrze jeśli jego rolą jest wyjaśnienie aspektów prawnych i formalnych rozstania. Samo poinformowanie o decyzji i jej uzasadnienie powinno być w rękach menedżera.To buduje jego autorytet. Pozwala też unikać komentarzy osób odchodzących, że "szef nie miał odwagi mi powiedzieć wprost", "stchórzył". Dla części pracowników wycofanie się szefa jest brakiem szacunku dla odchodzącego – ocenia Agnieszka Jagiełka, ekspert zarządzania zmianą organizacyjną, partner w Lee Hecht Harrison DBM Polska.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA