Życie zawodowe Polaków z pokolenia Y

Wbrew popularnym opiniom i faktom o wysokim bezrobociu wśród młodych ludzi, czyli osób urodzonych w latach 80-tych i na początku 90-tych zwanych pokoleniem "Y," nad pracę zawodową przedkładają oni własny rozwój i osobiste szczęście. Zarazem praca zajmuje jednak dość wysokie miejsce w hierarchii ich wartości.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Życie zawodowe Polaków z pokolenia Y

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl/Piotr Stefaniak

wnp.pl

5 kwi 2013 7:45


Wśród wykształconych przedstawicieli tej generacji, będących potencjalnie najbardziej atrakcyjnymi pracownikami, można wyróżnić aż sześć typów charakteryzujących się skrajnie różnym podejściem do pracy i życia prywatnego - stwierdzają autorzy analizy „Pierwsze kroki na rynku pracy" z firmy doradczej Deloitte. Przeprowadzili ją w 11 krajach Europy Środkowej.

Młodych Polaków łączy wiara w siebie i optymizm co do znalezienia interesującego zajęcia, a także... wygórowane wymagania finansowe. Z badania Deloitte wynika, że dzisiejszy student oczekuje już za pierwszą pracę pensji wyższej niż wynosi przeciętne wynagrodzenie w Polsce.

Stoi to w sprzeczności z ich z ich oceną sytuacji gospodarczej kraju - jedynie 17 proc. polskich studentów ocenia sytuację ekonomiczną jako dobrą, 43 proc. jako przeciętną, aż 40 proc. jako złą. Jeszcze mniej optymistycznie respondenci myślą o sytuacji na rynku pracy; jako dobrą lub bardzo dobrą postrzegą ją zaledwie 11 proc. badanych, przeciwnego zdania jest 55 proc.

- Na tle regionu, Polaków można uznać za umiarkowanych pesymistów - wyjaśnia Halina Frańczak, dyrektor Clients & Markets Deloitte na Polskę i Europę Środkową.

Daleko im do optymizmu Litwinów, gdzie odsetek pozytywnych ocen był najwyższy w regionie (odpowiednio 24 i 25 proc. pozytywnych wskazań w pytaniach o ocenę gospodarki i rynku pracy).

Czytaj też:  Oczekiwania młodych z Europy Środkowo-Wschodniej względem rynku pracy

Z drugiej jednak strony, poziom pozytywnych odpowiedzi w polskich przedstawicieli Y przewyższa średnią dla wszystkich przebadanych krajów (10 proc. w przypadku pytań o sytuację ekonomiczną i około 9 proc. w ocenach rynku pracy). Najwięcej negatywnych ocen wystawili w tych dwóch pytaniach studenci z Bałkanów.

Ale wbrew popularnym opiniom, pokolenie Y nie tylko składa się z osób dbających przede wszystkim o rozwój osobisty i work-life balance oraz nieprzywiązujący się do miejsca pracy. Badanie Deloitte pokazuje, że jest sześć kategorii osób różniących się zasadniczo podejściem do pracy i kariery zawodowej. Na jednym biegunie są ci, dla których praca jest jedną z nadrzędnych wartości. Są wśród nich: „Nastawieni na pracę" (karierę stawiają na pierwszym miejscu), „Wymagający" (ceniący pracę, pieniądze, ale też czas wolny) oraz „Poszukujący znaczenia" (ważny jest osobisty rozwój związany zarówno z pracą, ale też z rodziną).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.