Wyższa pensja i większe możliwości rozwoju. Z tych powodów pracownicy najczęściej odchodzą z firmy

0 0
Wyższa pensja i większe możliwości rozwoju. Z tych powodów pracownicy najczęściej odchodzą z firmy
98 proc. badanych twierdzi, że przeprowadza tzw. exit interview – pogłębiony wywiad, mający na celu zbadanie przyczyn odejścia pracownika. (Fot. fotolia)

• Attrition, czyli zjawisko odpływu pracowników z organizacji, którzy zadecydowali o odejściu z firmy, jest problemem dla 73 proc. badanych firm.
• Najwyższy wskaźnik attrition występuje wśród pracowników, którzy pracują w firmie minimum rok, ale nie więcej niż 3 lata.
• Wśród przyczyn odejścia pracowników z firmy większość badanych wymienia lepsze wynagrodzenie.

Firma rekrutacyjna Antal po raz pierwszy przeprowadziła badanie, którego celem było sprawdzenie skali zjawiska attrition w firmach z sektora SSC, BPO i ITO, działających w Polsce. Wskaźnik attrition pokazuje, jaka w danej firmie była liczba pracowników, którzy zrezygnowali z pracy.

Skala zjawiska attrition w Polsce

Najwięcej badanych (28 proc.) wskazało, że skala attrition w ich firmie była na poziomie 11 - 15 proc. Co piąty respondent twierdzi, że zjawisko to wynosi 6 -10 proc., 16 - 20 proc. oraz powyżej 20 proc. Zdaniem 12 proc. ankietowanych skala tego zjawiska nie przekroczyła w ich organizacji 5 proc.

Źródło: Antal
Źródło: Antal

- Skala attrition w sektorze SSC, BPO oraz ITO w Polsce jest wysoka. Jest to główne wyzwanie, jakiemu w kolejnych latach będą stawiały czoła działy HR. W rozwiązaniu mogą pomóc zaawansowane strategie employer brandingowe, wprowadzane już na etapie selekcji kandydatów – twierdzi Agnieszka Dzierań, branch manager biura Antal w Gdańsku.

Przyglądając się skali zjawiska attrition w zależności od czasu działania firmy na polskim rynku okazuje się, że najwyższy wskaźnik (ponad 20 proc.) występuje w firmach, które na rynku polskim istnieją od 6 do 10 lat oraz w tych działających nie krócej niż rok, ale nie dłużej niż 3 lata – wynika z odpowiedzi ankietowanych. W niemal połowie organizacji (46 proc.) istniejących powyżej 10 lat wskaźnik attrition wynosi do 10 proc..

Skala zjawiska attrition a staż pracowników w firmie

Z odpowiedzi respondentów wynika, że najwyższy wskaźnik attrition występuje wśród pracowników, którzy pracują w firmie minimum rok, ale nie więcej niż 3 lata. Jest to sygnał, iż działy HR powinny zwrócić większa uwagę na dobór narzędzi rekrutacyjnych oraz odpowiednie dopasowanie kandydatów z konkretnymi kompetencjami, do danych stanowisk.

Źródło: Antal
Źródło: Antal

- Największy wskaźnik attrition dotyczy pierwszych trzech lat stażu pracy w firmie. Często związane jest to z rozbieżnością zewnętrznego wizerunku pracodawcy, a rzeczywistą sytuacją w pracy, która jest niespójna z komunikacją rekrutacyjną. Przyczyną odejść pracowników z firmy bywa też niewłaściwa selekcja kandydatów w procesie rekrutacyjnym. Odpowiednie profilowanie kandydatów, spójne z zakresem obowiązków i kompetencjami może uchronić pracodawcę przed wysokim wskaźnikiem attrition. Błędem może być zatrudnienie osoby zorientowanej na szybki rozwój do obsługi prostych procesów np. finansowo-księgowych – mówi Przemysław Broniszewski, employer branding manger, Antal.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.