Wiedza i wykształcenie to nie wszystko. Pracodawcy doceniają kompetencje miękkie

• Kompetencje miękkie coraz częściej stają się jednym z kluczowych elementów kwalifikacji zawodowych, dzięki którym łatwiej odnaleźć się na współczesnym rynku pracy.
• Umiejętność pracy w grupie to cecha pożądana najbardziej w branżach, w których zespoły zróżnicowane są pod względem wieku, płci czy kultury.
• Empatia i zrozumienie przekuwają się na wspólne dobro pracowników, są więc pożądanymi cechami przez pracodawców.

REKLAMA
Puls HR Puls HR

Wiedza i wykształcenie to nie wszystko. Pracodawcy doceniają kompetencje miękkie

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

18 mar 2016 12:44


W sektorach, które kiedyś zdominowane były przez mężczyzn, pojawia się coraz więcej kobiet, rośnie także liczba obcokrajowców.

- Coraz więcej kobiet pracuje bezpośrednio na budowach, na stanowiskach inżynierów, kierowników robót czy menedżerów projektów. Jednym z naszych priorytetów jest ciągłe wspieranie rozwoju zawodowego kobiet - dziś tyle samo kobiet co mężczyzn awansuje w strukturach Skanska - mówi Agnieszka Lisicka, dyrektor  ds. zarządzania talentami w Skanska.

Czytaj też: Umiejętności miękkie kształtuje dzieciństwo. Nie można się ich nauczyć?

Zmiany tego typu pociągają za sobą większe docenianie u pracowników kompetencji miękkich.

Po pierwsze zdolność pracy w grupie

Zdaniem aż 82 proc. pracodawców w Polsce zdolność pracy w grupie to jedna z kluczowych cech, jakie powinien posiadać dobry pracownik. Ponad 78 proc. z nich za istotną uważa otwartość umysłu na wiedzę innych - wynika z badania Stowarzyszenia ABK i Instytutu Liderów Zmian.

Taka umiejętność jest najbardziej pożądana w branżach, w których zespoły zróżnicowane są pod względem wieku, płci czy kultury.

Według badań McKinsey, tworzenie zespołów zróżnicowanych m.in. pod względem wieku, płci, narodowości czy cech charakteru bezpośrednio wpływa na lepsze wyniki finansowe firm. Także analitycy Randstad potwierdzają, że mieszane zespoły np. pod względem płci uważane są przez firmy jako efektywniejsze.

- Pracodawcy coraz częściej przyznają, że zrównoważone zespoły kobiet i mężczyzn postrzegane są jako bardziej efektywne niż zespoły jednorodne pod względem płci. Z tego powodu coraz częściej się zdarza, że klienci Randstad informują rekruterów o chęci zachowania dbałości o zrównoważony podział pod względem płci - mówi Konrad Obszyński, Randstad Engineering senior consultant.

Po drugie komunikatywność

To cecha, która wskazywana jest przez pracodawców jako jedna z podstawowych umiejętności, jest fundamentem poprawnych relacji zarówno ze współpracownikami, jak i na zewnątrz firmy – podczas rozmów z klientami i podwykonawcami. Nie chodzi tu, lub nie tylko, o swobodę wypowiedzi. Sęk w tym, aby umieć rozmawiać nie tylko o sprawach technicznych, ale też jasno wyrażać swoje potrzeby, komunikować w sposób zrozumiały dla współpracowników status zadań w projekcie oraz dostosowywać sposób mówienia do rozmówcy i panującej sytuacji. Intuicja, która pozwala nam ocenić, w jaki sposób należy umiejętnie przeprowadzić daną rozmowę, to domena kobiet.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA