Susza nastała w rekrutacji. Każde ponadstandartowe działanie jest zbawienne

Coraz więcej polskich pracodawców twierdzi, że ma problem ze znalezieniem doświadczonych i wykwalifikowanych specjalistów. Czy rzeczywiście jednak znają realia rynkowe i robią wszystko, by ich zdobyć?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Susza nastała w rekrutacji. Każde ponadstandartowe działanie jest zbawienne

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

15 sty 2016 0:01


Z najnowszego badania "International Business Report" przeprowadzonego wśród 10 tys. średnich i dużych firm z 36 krajów świata (w tym 200 firm z Polski) przez Millward Brown dla Grant Thornton International wynika, że aż 32 proc. polskich firm przyznaje, że ma duży, bądź bardzo duży, problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.

Nie od dziś na rynku pracy toczy się ostra walka o najlepszych specjalistów. By zdobyć świetnego fachowca nierzadko firmy proszą o pomoc headhunterów, którzy starają się zrekrutować pracowników innych firm. Jednak aby zachęcić fachowców do zmiany pracy, muszą mieć czym ich skusić. Tu pojawia się problem, ponieważ pracodawcom zdarza się o tym zapominać.

Niskie wynagrodzenie

Zdaniem Liliany Swobody, dyrektor katowickiego oddziału People, głównym błędem popełnianym przez pracodawców są stawki dla nowych pracowników, często oderwane od rynkowych realiów.

– W ciągu tygodnia mam kilkanaście spotkań z pracodawcami. Podczas wywiadu większość z nich deklaruje, że ma problem z obsadzeniem wakatów, np. doradców technicznych, projektantów, konstruktorów, technologów w różnych branżach. Kiedy informuję, że jesteśmy w posiadaniu kandydatów o podobnych kwalifikacjach, często okazuje się, że tak naprawdę firma nie posiada budżetu na opłacenie takiego kandydata, albo jest on o wiele niższy aniżeli stawki rynkowe – wyjaśnia Liliana Swoboda.

Jej słowa potwierdza Justyna Piesiewicz, prezes IACL Poland. – Nie można płacić specjaliście posiadającemu wiedzę i doświadczenie 2 czy 3 tys. zł. Obecnie nie ma już "rynku desperacji". Są różne możliwości. Pracownicy zakładają własne firmy albo wyjeżdżają za granicę, gdzie zarabiają trzy razy więcej – mówi.

– Jeśli pracodawca chce rozwijać firmę i zatrudniać najlepszych, musi pamiętać, że nie można tego robić za darmo. Trzeba zainwestować w ludzi, a to zwróci się wielokrotnie. Pracownicy to nie koszt, a najcenniejsza wartość i kapitał – dodaje Justyna Piesiewicz.

Silna marka pracodawcy

Druga ważna sprawa jest taka, że samo wynagrodzenie nie wystarcza, by przyciągnąć specjalistów. Kandydaci zwracają uwagę również na markę pracodawcy, która powinna być spójna i uczciwa. To, co firma pokazuje na zewnątrz, musi mieć swoje potwierdzenie wewnątrz.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

xyz 2016-01-15 14:19:59

"ponadstandartowe" - poważnie?!

REKLAMA