Rekrutacja: Klient odrzuca idealnego kandydata - co robić?

Zdarza się, że kandydat, który spełnia niemal w 100 proc. wymogi rekrutacji, finalnie jest odrzucony przez klienta agencji zatrudnienia. Takie sytuacje to codzienność niejednego HR-owca. Jak sobie z nimi radzić?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rekrutacja: Klient odrzuca idealnego kandydata - co robić?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

6 lip 2016 14:24


Rekruterzy nie mają łatwego zadania. Deficyty kadrowe oraz rynek pracownika utrudniają im znalezienie odpowiedniej osoby dla klienta. Zdarza się również, że po długich poszukiwaniach rekruterowi udaje się znaleźć kandydata, który idealnie pasuje do wymagań pracodawcy. Ten jednak odmawia przyjęcia go. Dlaczego?

Jak twierdzi Marika Stasinowska, konsultant w HRK Finance zdarza się, że klient sam nie jest w stanie uzasadnić swojej decyzji. - Wówczas pojawiają się takie argumenty jak: "brak chemii", bądź "niedopasowanie osobowościowe" - mówi Marika Stasinowska. - Pod hasłem "brak chemii" mogą ukrywać się również takie kwestie jak wiek, płeć, niepełnosprawność oraz pozostałe kryteria dyskryminujące kandydatów – dodaje.

Agnieszce Drzewieckiej, właścicielce Talenthunters , zdarzyło się zaś trzykrotnie ponawiać proces rekrutacyjny, ponieważ klient upierał się, by zatrudnić mężczyznę – choć kandydatka kilkakrotnie przewyższała kwalifikacjami panów. Ostatecznie pracodawca zdecydował się zatrudnić kobietę i był zadowolony. Nie wszystkie sytuacje kończą się w ten sposób.

- Klient poszukiwał dyrektora finansowego. Tylko jedna osoba spełniała w 100% wszystkie wymagania i mieściła się w ramach finansowych nakreślonych przez zleceniodawcę. Niestety, była to kobieta. Klient wolał nikogo nie zatrudnić, niż zatrudnić kobietę – tłumaczy Drzewiecka.

Co można zrobić?

Czy warto polemizować z takim podejściem klienta do procesu rekrutacyjnego? - Na pewno warto poszerzyć jego horyzonty i punkt widzenia opierając się na doświadczeniu własnym oraz innych konsultantów – komentuje Stasinowska. - Prowadząc projekt rekrutacyjny dla danej firmy, konsultant nie pełni wyłącznie roli dostawcy CV, ale również profesjonalisty, który wspiera swojego klienta w szerszym kontekście - chociażby uświadamiając mu aktualne wyzwania na rynku pracy – dodaje.

Nie tylko w takich sytuacjach warto rozmawiać z klientem, zwłaszcza że ponowna rekrutacja wiąże się z dodatkowymi kosztami i nie wiadomo jaki będzie jej koniec. HR-owiec musi być jednak pewny, że kandydat spełnia oczekiwania pracodawcy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.