Program dobrowolnych odejść w PKP Cargo? Bardzo realne

Jak poinformował Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo, spółka rozważa uruchomienie programu dobrowolnych odejść. Dodał jednak, że na razie w tej sprawie nie zapadły żadne decyzje.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Program dobrowolnych odejść w PKP Cargo? Bardzo realne

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

13 lis 2014 18:53


Wcześniej o możliwości uruchomienia takiego programu informował prezes PKP Cargo Adam Purwin. "Rozważamy bardzo poważnie uruchomienie programu dobrowolnych odejść" - powiedział na czwartkowej (13 listopada) konferencji prezes Purwin.

Kuk zaznaczył w komunikacie przesłanym PAP, że program dobrowolnych odejść może być atrakcyjnym rozwiązaniem np. dla osób uprawnionych do pobierania świadczeń przedemerytalnych. "Bardzo dobra sytuacja finansowa firmy pozwala nam rozważać tę najbardziej korzystną dla pracowników formę optymalizacji zatrudnienia" - podkreślił Kuk.

Czytaj też: Prezes PKP Cargo przyjął delegację związkowców. Nie obyło się bez słów krytyki

Pod koniec września br. grupa PKP Cargo zatrudniała 26,1 tys. osób.

Od 3 listopada w PKP Cargo trwa spór zbiorowy ze związkami zawodowymi działającymi w spółce. Dotyczy on m.in. kwestii płacowych, związki domagają się m.in. premii z okazji Święta Kolejarza w wysokości 1 tys. zł na pracownika. Na początku listopada w tej sprawie przed siedzibą spółki odbyła się pikieta związkowców. PKP Cargo odmówiła spełnienia postulatów finansowych związków.

Pozostałe żądania związków zawodowych - według PKP Cargo - zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, nie mogą być przedmiotem sporu zbiorowego, ponieważ nie dotyczą kwestii ujętych w tej ustawie (m.in. warunków pracy i płacy). Żądania te obejmują m.in. ustanowienie przedstawicieli pracowników w radach nadzorczych spółek zależnych Grupy i wstrzymania zmian organizacyjnych w spółkach.

Czytaj też: W PKP kwitnie donosicielstwo. I wszyscy się z tego cieszą

Zgodnie z prawem trwający spór zbiorowy jest obecnie w fazie rokowań. Jeśli rokowania nie doprowadzą do zakończenia sporu, może on być kontynuowany w ramach mediacji (z udziałem zewnętrznego mediatora), a dopiero w przypadku ewentualnego fiaska rokowań lub mediacji i po spełnieniu szeregu przesłanek ustawowych, może przekształcić się w legalny strajk.

Łącznie w PKP Cargo działa kilkanaście ogólnopolskich central związków zawodowych. Uzwiązkowienie pracowników grupy wynosi ponad 80 proc.

W kwietniu tego roku w PKP CARGO zakończył się poprzedni spór zbiorowy, który trwał od czerwca 2013 roku. Na mocy zawartego wówczas porozumienia w sierpniu br. ponad 20 tys. pracowników otrzymało podwyżki oraz premie.

Przed debiutem giełdowym PKP Cargo podpisało ze związkowcami pakt gwarancji pracowniczych, na mocy, którego pracownicy otrzymali m.in. 4-letnie i 10-letnie gwarancje zatrudnienia, a także została im wypłacona premia prywatyzacyjna w formie akcji pracowniczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA