Praca w bankowości: Przez automatyzację ludzie tracą zatrudnienie, ale są tacy, którzy na niej zyskują

• Postępująca automatyzacja sektora bankowości i finansów może wzbudzać obawy specjalistów o przyszłość zawodową.
• Jednak cyfryzacja branży jest również szansą na rozwój dla wielu wysoko wykwalifikowanych oraz patrzących w przyszłość profesjonalistów.
• Powtarzalne prace znikają zastąpione stanowiskami w obszarze inżynierii automatyki, informatyki bankowej, analizy danych, przywództwa i kreatywności
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Praca w bankowości: Przez automatyzację ludzie tracą zatrudnienie, ale są tacy, którzy na niej zyskują

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

16 mar 2016 11:33


Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte, Oxford Martin School oraz Oxford University, w ciągu najbliższych dwudziestu lat, technologia, automatyka i robotyka przyczynią się do ogromnych zmian na rynku pracy.

Czytaj też: Banki zwalniają, zatrudniają i dobrze płacą. Paradoks?

Wedle tych szacunków, 35 proc. stanowisk w Wielkiej Brytanii i aż 47 proc. stanowisk w Stanach Zjednoczonych będzie w przyszłości zagrożonych likwidacją. Badanie wykazało, że największe obawy powinny mieć osoby wykonujące pracę związaną z powtarzalnymi procesami, zadaniami biurowymi i wsparciem sprzedaży. Z drugiej strony, spać spokojnie mogą biegli w technologiach cyfrowych profesjonaliści z silnie rozwiniętymi kompetencjami z zakresu przywództwa i kreatywności.

Niepewnie w bankowości

Wyżej wymienione trendy są również obserwowane w sektorze bankowości i finansów. Lloyd Banking Group, największy brytyjski bank detaliczny, w 2014 znalazł się na czołówkach gazet po tym, jak zapowiedział zwolnienia grupowe oraz ogłosił plany zainwestowania w nową strategię cyfrową 1,6 miliarda funtów.

Lloyd nie jest wyjątkiem, ponieważ obieranie kursu na rozwój technologii cyfrowych stało się standardem wśród wielu globalnych instytucji finansowych. W dużej mierze jest to rezultatem kryzysu kredytowego z 2008 roku – od tego czasu zaawansowana automatyka procesów jest wykorzystywana do niwelowania jego negatywnych skutków.

Automatyka to nie tylko redukcja kosztów, ale również odpowiedź na wyzwania natury prawnej, bowiem pozwala na śledzenie i rejestrowanie transakcji w ramach jednego procesu online. To wszystko przekłada się na zminimalizowanie ryzyka błędu oraz dostarczenie klientom szybszych i wydajniejszych usług.

− Model działania całego sektora bankowego znajduje się na etapie fundamentalnych zmian. Cyfryzacja, modele samoobsługowe (np. bankowość internetowa i mobilna) oraz nowi gracze na rynku przyczynią się do dalszego rozwoju tej tendencji – twierdzi Mariusz Dyrda, section manager IT contracting w Hays Poland. − Efektywność kosztowa szczególnie zyskuje na znaczeniu teraz, gdy koszty związane z regulacjami rynku są wyższe, a marże w podstawowej działalności banków spadają.

Znikną proste czynności

Zdaniem eksperta Hays, automatyzacja procesów znacznie przyspieszy w nadchodzących latach, a sektor finansowy będzie zmuszony nadążyć za innowacjami. – Porównując finanse i bankowość z innymi branżami, na przykład branżą automotive, wydajność procesów zachodzących w działach finansowych banków pozostawia wiele do życzenia. Najnowsze narzędzia i rozwiązania IT pozwolą na zautomatyzowanie i racjonalizację prostych zadań - uważa Dyrda.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA