Polskie firmy coraz częściej zlecają rekrutacje agencjom

Ostatnie 10 lat to czas dynamicznych zmian na polskim rynku rekrutacji. Co się zmieniło?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polskie firmy coraz częściej zlecają rekrutacje agencjom

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

17 gru 2015 14:10


Jeszcze 10 lat temu, na polskim rynku rekrutacji panowała znacznie mniejsza konkurencja niż obecnie. Brakowało specjalizacji, a dominowały firmy typu general recruitment, w których jedna osoba zajmowała się procesami w różnych obszarach, pracując dla klientów z danej branży.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej rynek zaczął się dynamicznie rozwijać. Wiele międzynarodowych, sieciowych agencji rekrutacyjnych rozpoczęło działalność w Polsce, która jako państwo o rosnącym potencjale gospodarczym, stała się naturalnym kierunkiem ich ekspansji.

Specjalizacja branżowa

10 lat temu jednorodny, dziś polski rynek firm rekrutacyjnych podzielił się na trzy wyraźne segmenty. Najwęższy sektor stanowią firmy executive search, specjalizujące się w rekrutacji najwyższej kadry zarządzającej. Oferują one usługi klasy premium – „szyte na miarę” poszukiwania kandydata, prowadzone przez najbardziej doświadczonych rekruterów. Ze względu na zasoby informacyjne internetu zmieniła się jednak rola tego typu firm.

– Można sądzić, że segment ten będzie się rozwijać drogą ścisłej specjalizacji i w rekrutacjach na poziomie regionalnym. Drugi sektor to firmy rekrutujące specjalistów oraz menedżerów średniego i wyższego szczebla. Te będą rozwijać się poprzez podnoszenie jakości i zwiększanie różnorodności usług. Trzeci segment to z kolei firmy skupiające się na rekrutacji na stanowiska szeregowe i do pracy tymczasowej – zauważa Paweł Wierzbicki, dyrektor w Michael Page.

Nowa równowaga pomiędzy ceną a jakością usług

Zmianie uległa nie tylko struktura rynku ale i ceny usług, które spadły. Wynika to zarówno ze zmniejszenia kosztów projektów, jak i wzrostu konkurencji. Ceny nie mogą jednak spadać bez szkody dla jakości. Głównym kosztem firm rekrutacyjnych są zazwyczaj wynagrodzenia rekruterów. Redukcja wydatków wymusza więc na nich zatrudnianie mniej doświadczonych pracowników.

– Ponieważ założenie firmy rekrutacyjnej jest stosunkowo proste, obecnie wiele z nich chce podbijać rynek niskimi cenami. Sądzimy jednak, że już wkrótce pracodawcy zaczną zwracać baczniejszą uwagę na poziom usług, co w efekcie doprowadzi do ustalenia nowej równowagi pomiędzy ich jakością a ceną – mówi ekspert Michael Page.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.