Outplacement: Jak wybrać dostawcę usług?

0 0
Outplacement: Jak wybrać dostawcę usług?
Odchodzącym pracownikom outplacement zapewnia wsparcie w szukaniu nowego zatrudnienia. (Fot.: Fotolia)

• Outplacement ma wspierać zwolnionego pracownika w poszukiwaniu kolejnej pracy.
• Według badania firmy Bigram, 86 proc. HR-owców uważa, że program outplacementu powinien zawierać przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Outplacement ma na celu wsparcie i pomoc zwolnionym pracownikom w poszukiwaniu pracy. W określonych przypadkach pomoc ta jest obowiązkiem nałożonym ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, o czym więcej możecie przeczytać tutaj.

Czy firmy w Polsce korzystają z programów outplacementu? I co menedżerowie cenią w nich najbardziej? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Bigram wśród kilkudziesięciu firm, okazuje się, że 60 proc. z nich korzystało z usługi outplacementu. 21 firm prowadziło projekty indywidualne, dwie - procesy grupowe, a dziesięć – zarówno projekty indywidualne, jak i grupowe.

Co wg menedżerów HR powinien zawierać program outplacementu, aby optymalnie odpowiadał potrzebom zwalnianych osób? 86 proc. z nich wskazało wsparcie w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej, Na drugim miejscu znalazło się określenie strategii (72 proc. wskazań), a na trzecim - diagnoza potencjału zawodowego i wsparcie emocjonalne (66 proc. wskazań).

- Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej jest jednym z najważniejszych elementów procesu poszukiwania pracy, ponieważ stanowi w pewnym sensie zwieńczenie wcześniejszych działań takich jak kwestie związane z określeniem wartości na rynku pracy osoby poszukującej nowego zatrudnienia, jak i stworzeniem jej spójnego wizerunku - mówi Izabela Michaliszyn, menedżer outplacementu w Bigram.

Z kolei najważniejszym wskaźnikiem efektywności programów outplacementu to według HR-owców pozyskanie przez uczestnika wiedzy oraz umiejętności poruszania się po rynku pracy - tak uważa aż 64 proc. respondentów.

Niewielu mniej, bo 62 proc. ankietowanych, wskazało znalezienie zatrudnienia. Na dalszych pozycjach znalazły się m.in.: liczba spotkań rekrutacyjnych u potencjalnych pracodawców, na które jest zaproszony uczestnik programu (50 proc. wskazań), nabycie umiejętności budowania kontaktów wspierających znalezienie pracy (36 proc. wskazań) czy przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej (30 proc. wskazań).

Czym się kierować przy wyborze dostawcy?

Jak wynika z badania Bigram, przy wyborze dostawcy usługi outplacementu największe znaczenie ma doświadczenie jej konsultantów, a nie cena lub renoma firmy - tak uznało 30 proc. przedstawicieli HR. Drugim w kolejności ważności kryterium, na które wskazało 23 proc. respondentów było dopasowanie elementów programu do potrzeb uczestników i jego zakres. Tylko 13 proc. respondentów wskazało cenę jako jedno z najważniejszych kryteriów wyboru firmy realizującej outplacement i zaledwie 8 proc. renomę tejże firmy.

*Ankietę na temat outplacementu firma Bigram zrealizowała w styczniu 2016 r. W badaniu wzięło udział 50 firm: 35 dużych, 8 średnich, 5 małych i 2 mikro. Opinie były udzielone przez 24 dyrektorów, 19 menedżerów i 7 specjalistów.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.