O skuteczności grywalizacji decyduje szybka informacja zwrotna

Grywalizacji opiera się na mechanizmach współpracy i rywalizacji. Ułatwia proces rekrutacji i przynosi oszczędności oraz pozwala szybko dotrzeć do większej liczby osób.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

O skuteczności grywalizacji decyduje szybka informacja zwrotna

PODZIEL SIĘ


Autor: Bartosz Dyląg

28 lis 2013 6:21


Grywalizacja wykorzystuje mechanizmy znane m.in. z gier komputerowych do modyfikacji zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami. Zawiera element nauki poprzez zabawę. Wykorzystuje fakt, że ludzie bardziej angażują się w coś, co chcą robić, co nie jest nudne. Dzięki temu są w stanie dać z siebie maksimum możliwości.

Grywalizacja z reguły opiera się na podzieleniu długiego celu, jakim może być roczny cel sprzedażowy na mniejsze, na przykład miesięczne, które nazwiemy misjami czy zadaniami. Wprowadzenie do środowiska pracy indywidualnych rankingów zwiększa produktywność i skuteczność zespołu.

Zdaniem doradców personalnych najbliższe lata będą należeć do grywalizacji. Zgodnie z danymi firmy Gartner do 2015 roku ponad 50 proc. firm zarządzających innowacyjnymi procesami, wprowadzi do nich elementy gier.

Jednym z najbardziej znanych przykładów wykorzystania grywalizacji w codziennym życiu był sztokholmski projekt „Piano stairs”. Jego inicjatorzy sprawdzali, jak elementy zabawy zwiększą wykorzystanie zwykłych schodów ze stratą dla umieszczonych obok schodów ruchomych. Zwyczajne schody pomalowano jak pianino oraz zamontowano czujniki nacisku. Po nadepnięciu wydobywał się dźwięk. Rezultat? Ludzie zaangażowali się i przestali korzystać ze schodów ruchomych.

W Polsce przykład grywalizacji mieliśmy okazję poznać podczas Euro 2012. W strefie kibica umieszczono kosze na śmieci ze wskaźnikami wypełnienia i flagami narodowymi. Kibice zaangażowali się, co przyniosło efekt w postaci 30 proc. mniej śmieci.

- Grywalizacja to mechanizm psychologiczny, który pozwala na krótsze motywatory i osiąganie zwycięstw w krótszym czasie. W firmach rekrutacyjnych mechanizm ów powinien być wykorzystany tak, aby ludzie u nas niezatrudnieni, pomagali nam wykonać cel, jakim jest zwiększenie skuteczności procesów rekrutacyjnych, czyli liczby aplikacji - wyjaśnia Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający Hays.

Najważniejszymi korzyściami z wykorzystania grywalizacji w procesie rekrutacji są oszczędności oraz szybkie dotarcie do dużej liczby osób w krótkim czasie. Często takich, które w tradycyjnym procesie rekrutacyjnym, nie wzięłyby udziału.

- Proszę sobie wyobrazić przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z powiedzmy 15 pracownikami, to jest co najmniej kilka dni pracy rekrutera, a dla kandydatów dojazdy i związane z tym niedogodności - mówi Marcin Fijoł, prezes spółki Portal HR

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.